Sökning: "räknesättet division"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden räknesättet division.

  1. 1. "Man ser liksom hur man ska tänka!" - En kvalitativ studie om elevers förståelse och tillämpning av lösningsstrategier inom innehålls- och delningsdivision

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Moa Wåhlin; Gustav Johansson; [2021]
    Nyckelord :Division; Innehållsdivision; Delningsdivision; Lösningsstrategier; Representationsformer;

    Sammanfattning : Under lärarutbildningens verksamhetsförlagda utbildning har vi upplevt att räknesättet division varit svårbemästrat för eleverna. Därför har vi valt att genomföra en kvalitativ studie som undersöker elevers användning av lösningsstrategier och olika representationsformer, med ett specifikt fokus på innehållsoch delningsdivision. LÄS MER

  2. 2. Hur elever resonerar om kommutativitet i numeriska uttryck

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Karolina Holm; [2018]
    Nyckelord :mathematics; commutativity; calculating; matematik; kommutativitet; numeriska beräkningar; numeriska uttryck;

    Sammanfattning : Ett av grundskolans uppdrag är att elever ska utveckla kunskap om de fyra räknesättens olika egenskaper. En sådan egenskap är kommutativitet för räknesättet addition, vilket innebär att termers rumsliga placering inte har betydelse för summan. Inom kunskapsområdet aritmetik och algebra är kunskap om den kommutativa egenskapen av vikt. LÄS MER

  3. 3. Vilken räknemetod använder du? : En kvalitativ studie om lärares divisionsundervisning och vilka räknemetoder lärare och elever använder i årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Annie Eriksson; Emma Gustavsson; [2018]
    Nyckelord :Addition; division; divisionsalgoritmer; grundskola; lärare; undervisning; upprepad; räknemetoder; sambandet mellan division och multiplikation;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur verksamma lärare arbetar med division och vilka räknemetoder de väljer att använda i undervisningen. Syftet är även att få kunskap om vilka räknemetoder elever väljer att tillämpa. LÄS MER

  4. 4. Matematikens språkande i division : En språklig ansats till undervisningen i matematik

    Magister-uppsats, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och Ämnesdidaktik

    Författare :Koskinen Mikko; [2017]
    Nyckelord :Languaging; mathematics; expression; semiotics; Språkande; matematik; uttryckssätt; semiotik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få reda på hur användningen av matematikens skriftliga språkande kan påverka elevernas lärande i räknesättet division. Informanterna i studien var fem elever i årskurs 4 som valdes bland de som samtyckte till deltagandet. LÄS MER

  5. 5. Division i läromedel för årskurs 1-3 : en innehållsanalys av delningsdivision och innehållsdivision i matematikläroböcker och lärarhandledningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Marie-Helen Gergy; [2016]
    Nyckelord :grundskolan; matematik; division; delningsdivision; innehållsdivision;

    Sammanfattning : Bakgrund: Enligt Skolverkets rapporter av de internationella studierna TIMSS 2007 (Skolverket, 2008) och TIMSS 2011 (Skolverket, 2012) påpekas det att matematik-kunskaperna hos svenska elever har försämrats. I dessa rapporter framkommer bland annat att de flesta svenska eleverna inte når TIMSS kunskapskala för division. LÄS MER