Sökning: "rörelsens betydelse för barns utveckling"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden rörelsens betydelse för barns utveckling.

  1. 1. Rörelseaktiviteters betydelse för barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier

    Författare :Sara Olsson; [2014]
    Nyckelord :movement; language development; body language; the importance of movement; preschool; rörelse; språkutveckling; kroppsspråk; rörelsens betydelse; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att undersöka och belysa pedagogers syn på rörelseaktiviteters betydelse för barnens språkutveckling. Jag vill också få kunskap om man arbetar på olika sätt med rörelseaktiviteter och språkutveckling när det gäller barnens ålder. LÄS MER

  2. 2. Hur kan vi skapa rörelseglädje i förskolan? : En intervjustudie med pedagoger från sex olika förskolor.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Signe Armandsson; [2014]
    Nyckelord :joy of movement; physical activity preschool; structure the moments of movement; Förskola; fysisk aktivitet; rörelseglädje; strukturerade rörelsestunder;

    Sammanfattning : Syftet med den här undersökningen är att se hur pedagogerna på förskolorna arbetar med rörelse. Jag tycker att det finns många förskolor som behöver arbeta mer med rörelse och det finns många forskar rön som talar för hur viktigt det är att röra på sig. LÄS MER

  3. 3. Förskolebarns rörelsebehov och deras kognitiva förmågor

    M1-uppsats, Akademin för teknik och miljö

    Författare :Tina Lindberg; [2012]
    Nyckelord :Barn; Förskola; Kognitiv; Pedagoger; Rörelse; Utveckling;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet har varit att få en uppfattning om hur olika förskolor arbetar med ämnet rörelse samt rörelsens betydelse för den kognitiva utvecklingen. Metodvalet för undersökningen har varit enkäter där 16 pedagoger på fyra förskolor har deltagit. LÄS MER

  4. 4. Fysisk aktivitet och motorik i förskolan Pedagogers syn på rörelsens betydelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Gun Hansson; Annelie Lundberg; [2011]
    Nyckelord :fysisk aktivitet; lärande; miljö; motorik;

    Sammanfattning : AbstractDetta examensarbete är skrivet av Gun Hansson och Annelie Lundberg. Titeln på vårt arbete är Fysisk aktivitet och motorik i förskolan. Pedagogers syn på rörelsens betydelse. Vi läser till förskollärare med inriktning Barn- och ungdomsvetenskap på Malmö högskola. LÄS MER

  5. 5. Vi kryper som mullvadar. Förskollärares uppfattningar om den organiserade rörelselekens betydelse för barns utveckling

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Jenny Andersson; Nina Norén; [2008]
    Nyckelord :barns utveckling; förskollärare; rörelseslek;

    Sammanfattning : BAKGRUND: Inledningsvis ges läsaren en introduktion genom en återblick i hur pedagoger förri tiden såg på rörelsens betydelse för barns utveckling. Detta följs av en kortsammanfattning om förskolans utveckling i Sverige. LÄS MER