Sökning: "rörelsesånger för barn"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden rörelsesånger för barn.

  1. 1. Språk och musik i samklang- : En undersökning utifrån förskollärares perspektiv på kopplingar mellan musikundervisning och språk.

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Marina Andersson; [2021]
    Nyckelord :Musikundervisning; språkutveckling; lärande; lärprocess; verktyg.;

    Sammanfattning : Abstarct Studiens syfte är att belysa förskollärarnes perspektiv på hur musikaliska  och språkliga mål vävs samman i musikundervsiningen i förskolan. De två frågeställningar som studien har utgått ifrån är: Hur beskriver förskollärare de undervisningsmetoder som används för att främja musikaliska och språklig utvecklninhg hos barn i förskolan? Hur beskriver förskollärare kopplingar mellan musikaliska och språkliga mål i musikundervisningen? Utgångspunkter för studien är läroplanens skrivningar om betydelsen av att använda sig av musik, som exempelvis sång och rörelsesånger, för att utveckla barns språ, samt tidagre forskning som belyser kopplingar mellan musikunderisning och barns språk. LÄS MER

  2. 2. Pedagogers arbetssätt med barns motoriska utveckling i förskolan : Används musik som ett hjälpmedel?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Erika Sandén; Caroline Svan; [2011]
    Nyckelord :motorik; musik; motorisk utveckling; förskola; barn;

    Sammanfattning : BakgrundMotorisk utveckling delas in i grov- och finmotorik. De grundläggande grovmotoriska rörel-serna som barn utvecklar främst i förskolan är springa, klättra, balansera och hoppa. Finmo-toriken handlar främst om handen och fingrarnas rörelse. Barn tycker om att röra sig till musik. LÄS MER

  3. 3. Musik för alla : Undervisning i musik för elever med funktionshinder och flerfunktionshandikapp på tränings- och särskolan

    M1-uppsats, Institutionen för estetiska ämnen

    Författare :Herman Norén; [2010]
    Nyckelord :Arbetssät; träningskola; särskola; elever med funktionshinder;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks vilka metoder och uppfattningar musiklärare som undervisar elever med funktionshinder och flertilläggshandikapp så som ADHD, autism och Downs syndrom på tränings- och särskolan har och använder sig av i sitt dagliga arbete. Studien fokuserar på undervisningen i kurserna musik och estetiskverksamhet (här har bara musik studerats, ej dans, drama, bild eller slöjd). LÄS MER

  4. 4. Vilka effekter har sång och sånglekar på barnen i skolan?

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Johanna Forsberg; [2007]
    Nyckelord :Barn; musik; sång; rörelse; lek.;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka om sång och sånglekar har någon effekt på barn iskolan. Vilka emotionella effekter har sång och sånglekar på barn i skolan? Finns det någontidpunkt på dagen då det är bäst att ha musikinslag? Påverkar det barnens uthållighet? Gynnardet deras lärande? Litteraturen som styrker och ligger till grund för arbetet tar upp musikenspåverkan på barn och deras utveckling. LÄS MER