Sökning: "reading instruction"

Visar resultat 31 - 35 av 190 uppsatser innehållade orden reading instruction.

  1. 31. Lärares uppfattningar om den tidiga läsinlärningen för elever i risk för lässvårigheter : - utmaningen med att tillgodose elevers behov

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Rose-Marie Sunesson Persson; Helén Larsson; [2022]
    Nyckelord :läsundervisning; individualiserad undervisning; läromedel; lågstadiet; organisation;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka lärares uppfattningar om läsinlärningsmetoder för elever i risk för lässvårigheter, samt att identifiera utvecklingsområden och hinder för den tidiga läsundervisningen för elever i risk för lässvårigheter. Forskning menar att strukturerad undervisning där avkodningsförmågan tränas är gynnsamt för elever i risk för lässvårigheter. LÄS MER

  2. 32. Grundläggande lärinlärning på ett andraspråk : Främjande faktorer i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Helena Janzon; [2022]
    Nyckelord :andraspråksundervisning; grundläggande läsinlärning; sfi;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 33. Läraren, läsning och digitala verktyg : En studie om lärares uppfattningar av att arbeta med digitala verktyg i lågstadiets läsundervisning.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Camilla Lövgren; Stephanie Gustafsson; [2022]
    Nyckelord :Lärare; digitala verktyg; digital läsning; läsundervisning; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Bakgrund: De digitala verktygen var från början tänkta att effektivisera undervisningen och ersätta läraren. Det har dock visat sig att de inte alls kunnat ersätta lärarens kompetenser. Med tanke på digitaliseringens ökning har textens form ändrats. LÄS MER

  4. 34. Robust ordförrådsundervisning : -en interventionsstudie i ämnet SO på mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Kristina Jonsson Rosell; [2022]
    Nyckelord :Ordinlärning; läsförståelse; språklig sårbarhet; ordförråd; inkludering;

    Sammanfattning : The aim of the study was to investigate the effect of robust vocabulary instruction in classroom teaching on the student´s knowledge of word meaning and comprehension of textbook texts. The following two questions were in focus: What effect does a robust vocabulary instruction, applied in regular classroom teaching, have on students' knowledge of the meanings of words, especially students with weak vocabulary? What effect does a robust vocabulary instruction, applied in regular classroom teaching, have on students' reading comprehension of factual texts in the subject social sciences especially students with weak vocabulary? An intervention was carried out in which 27 students in grade 4 and 5 took part. LÄS MER

  5. 35. Differentierad läsundervisning : En analys av några mellanstadielärares arbetssätt med att stötta elevers läsning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Rabi Awrohum; [2022]
    Nyckelord :Differentiation; fellowship; scaffolding; reading instructions; Differentiering; gemenskap; stöttning; läsundervisning;

    Sammanfattning :  The aim of this study is to analyze how some teachers in the grades 4-6 differentiate reading instruction to develop and challenge pupils' reading comprehension. This study answers the following questions: How do some teachers introduce, implement and follow up their reading instructions? How do the teachers implement scaffolding in the different stages mentioned above? What challenges may the teachers face in their work with differentiated reading methods?  To answer these questions, the analysis has been based on classroom observations with three different teachers that teach in the grades 4-6. LÄS MER