Sökning: "reciproka modellen"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden reciproka modellen.

  1. 1. ”Det är inte direkt som att jag tänker att nu tar jag fram mina lässtrategier” : En intervjustudie om gymnasieelevers upplevelser av lässtrategiundervisning och lässtrategianvändning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Emma Björk; [2022]
    Nyckelord :lässtrategier; lässtrategiundervisning; läsfärdighet; läsförståelse; svenskämnet;

    Sammanfattning : En lässtrategi kan översiktligt beskrivas som en strategi goda läsare använder för att förstå en text. Det finns omfattande forskning om lässtrategiers effekt på läsförståelsen. Hur elever upplever lässtrategiundervisning och lässtrategianvändning är inte undersökt i samma omfattning. LÄS MER

  2. 2. Gynnas Läsförståelse och Läslust hos elever med Lässvårigheter av högläsning med strukturerade boksamtal? : En träningsstudie i åk 2

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Maria Landström; Eva-Charlotte Berntsson; [2019]
    Nyckelord :Högläsning; Läsförståelse; Läslust; Läsförståelsesvårigheter; Lässtrategier; Strukturerade boksamtal; Träningsstudie;

    Sammanfattning : Studien syftade till att undersöka hur lärarens högläsning med strukturerade boksamtal i liten grupp gynnade läsförståelse och läslust framförallt hos elever med läsförståelsesvårigheter. Träningsstudien genomfördes på två olika skolor och i studien deltog 12 elever i åk 2 med varierad läsförmåga. LÄS MER

  3. 3. Går det att förbättra gymnasielevers läsförmåga? : En interventionsstudie på gymnasienivå utifrån den reciproka modellen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Camilla Cederstedt; [2015]
    Nyckelord :Intervention; läsförmåga; lässtrategier; reciproka modellen; Vygotskij;

    Sammanfattning : Studien var av interventionskaraktär och byggde på Vygotskijs sociokulturella teori. Syftet med studien var att undersöka om intensiv lästräning, utifrån den reciproka modellen, kan förbättra hos läsningen hos gymnasieelever. LÄS MER

  4. 4. Reciproka boksamtal i förskolan. En grogrund för framtida läsförståelse?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Catrine Adlersson; [2012-06-04]
    Nyckelord :förskolan; boksamtal; läsförståelse; reciproka läsförståelsestrategier; metakognition; sociokulturell ansats; aktionsforskning;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att öka förståelsen för hur reciproka läsförståelsestrategier kan användas i förskolans boksamtal. Detta görs med hjälp av två undersökningsgrupper, vars resultat jämförs med en kontrollgrupps. LÄS MER