Sökning: "Strukturerade boksamtal"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden Strukturerade boksamtal.

  1. 1. Språkutvecklande arbetssätt i förskolan : En studie om hur förskollärare arbetar för att skapa språkutvecklande undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Yasamin Al-Mandawi; Aftonia Aljamal; [2024]
    Nyckelord :språkutveckling; språkutvecklande undervisning; språkutvecklande arbetssätt i förskolan;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att undersöka hur ett antal förskollärare arbetar för att skapa språkutvecklande undervisning samt vilka förutsättningar och förhinder de anser att de har när de använder språkutvecklande arbetssätt. Studiens teoretiska utgångspunkt är Vygotskijs (1978) sociokulturella teorin om lärande, som används för att analysera tematiskt det empiriska materialet. LÄS MER

  2. 2. Samtal som ökar förståelsen : En kvalitativ studie om vad F-3 lärare anser om boksamtalets betydelse för grundskoleelevers läsförståelseutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Frida Bjermert; Annéa Hellgren; [2023]
    Nyckelord :Boksamtal; läsförståelse; pragmatismen; svenskundervisning; Aidan Chambers; John Dewey;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka F-3 lärares användning av boksamtaloch deras resonemang kring huruvida deras användning av boksamtal kanfrämja utvecklandet av elevernas läsförståelse. Detta är en kvalitativ studie medsemistrukturerade intervjuer av F-3 lärare i mellersta Sverige. LÄS MER

  3. 3. Djupare läsförståelse genom boksamtal : Lärares didaktiska överväganden

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Hanna Tjebbes Sjövall; Meghan Odelstig; [2023]
    Nyckelord :Boksamtal; gymnasieundervisning; litteraturundervisning; litteraturdidaktik; läsarter; läsförståelse; metakognition; skönlitteratur;

    Sammanfattning : I syftesbeskrivningen för ämnet svenska i gymnasieskolan står det att undervisning ska behandla skönlitteratur. Ett sätt för lärare att utforma undervisning om skönlitteratur är att arbeta med boksamtal. Boksamtalet som metod svarar då på den didaktiska frågan om hur. LÄS MER

  4. 4. Boksamtalet som en enhet : En kvalitativ studie om sex elevers uppfattningar omboksamtalets påverkan på läsförståelse och läslust

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Anna Glemme; Mats Alm; [2022]
    Nyckelord :boksamtal; textsamtal; läsförståelse; läslust; läsmotivation;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka sex elevers uppfattningar om boksamtal, med fokuspå deras läsförståelse och läslust. Detta görs inom ramen för läsprojektet 16-årsboken påKullagymnasiet i Höganäs och utifrån boksamtal om ungdomsboken Bergtagen avCamilla Sten (2020). LÄS MER

  5. 5. Mötas i mitten : En systematisk litteraturstudie om boksamtal i relation till kooperativt lärande

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Emma Carlsson; Jessica Truong; Ewa-Leena Stenfelt; [2022]
    Nyckelord :booktalk; cooperative learning; teaching models; boksamtal; kooperativt lärande; undervisningsmodeller;

    Sammanfattning : I denna systematiska litteraturstudie presenteras och analyseras tidigare forskning kring boksamtalet och det kooperativa lärandet. Syftet med studien är att undersöka dessa undervisningsmodeller utifrån tidigare forskning, för att sedan sätta dem i relation till varandra. LÄS MER