Sökning: "referensgrupper konsumtion"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden referensgrupper konsumtion.

  1. 1. Offentlig upphandling i Sandvikens kommun : -en studie om ökad hållbarhet vid inköp

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Miljövetenskap

    Författare :Mårten Ferm; Ammie Hellberg; [2022]
    Nyckelord :Green public procurement; Municipality; Social- and ecological sustainability;

    Sammanfattning : Under 2018 betalade Sveriges myndigheter, kommuner och regioner ut totalt 847 miljarder kronor till privata företag och av dessa kan 800 miljarder kopplas till offentliga upphandlingar. Den summan uppgår till ca 20% av Sveriges Bruttonationalprodukt. LÄS MER

  2. 2. Hur gröna är gröna initiativ, egentligen? : En studie om den hållbarhetsrelaterade marknadsföringens inverkan på kritiska antikonsumenter

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Laila Hanna Amsso; Jad Merhebi; Kristian Kocevski; [2021]
    Nyckelord :Green marketing; Green demarketing; CSR; Motives; Consumption; Nonconsumption; Perception; Association; Circularity; Skepticism; Green marketing; Green demarketing; CSR; Motiv; Konsumtion; Antikonsumtion; Perception; Association; Cirkularitet; Skepticism;

    Sammanfattning : Allt fler företag börjar engagera sig i viktiga miljöfrågor till följd av den allvarliga klimatkrisen och pandemin har varit en bidragande faktor till detta uppvaknande. Det här är något som är synbart i företags olika marknadsföringskampanjer. LÄS MER

  3. 3. Alla säger att de älskar hållbarhet men de handlar inte hållbart : En utforskande studie av intention-beteende gapet inom hållbar konsumtion av livsmedel

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Fabienne De Geer; Mariya Lazunina; [2019]
    Nyckelord :intention-beteende gap; konsumentbeteende; hållbar konsumtion; beslutsprocess; social miljö påverkan;

    Sammanfattning : Följande studie fokuserar på möjliga orsaker till intention-beteendegapet som uppstår när konsumenter som vill handla miljö- och socialt hållbara livsmedel inte agerar i enlighet med sina intentioner. Den undersöker även om orsakerna skiljer sig åt beroende på om köpet sker på egen hand eller i sällskap. LÄS MER

  4. 4. Sociala medier : ett verktyg för en mer hållbar klädkonsumtion

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Josefin Ackre; Frida Stefenburg; [2016]
    Nyckelord :Konsumentbeteende; Konsumentattityder; Sociala medier; Hållbara kläder;

    Sammanfattning : Sammanfattning Dagens klädkonsumtion sammankopplas ofta med hållbarhet framförallt gällande materialets miljöpåverkan och arbetsförhållanden i produktionen. Kläder massproduceras och tillverkas därför inte med hållbarhet i fokus. LÄS MER

  5. 5. Ekoföräldern - en studie om svenska småbarnsföräldrars ekologiska livsmedelskonsumtion

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Alexandra Lehtonen; Johanna Egvärn; [2016]
    Nyckelord :Konsumtion; konsumentbeteende; ekologiskt; livsmedel; drivkrafter; hinder; småbarnsföräldrar; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vad som driver svenska småbarnsföräldrar till och hindrar dem från att konsumera ekologiska livsmedel. Frågeställningarna som besvaras under studien är Vilka faktorer driver svenska småbarnsföräldrar till att konsumera ekologiska livsmedel? och Vilka faktorer hindrar svenska småbarnsföräldrar från att konsumera ekologiska livsmedel? För att undersöka detta har en kvalitativ ansats använts vid genomförandet av studien. LÄS MER