Sökning: "reklam från 1900-talet"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden reklam från 1900-talet.

  1. 1. Sakral Marknadsföring : religion i svensk reklam från början av 1900-talet.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Emma Fransson; [2021]
    Nyckelord :religion; mediatization; banal religion; advertising; religion; medialisering; banal religion; reklam.;

    Sammanfattning : The aim of this study is to investigate how religious symbols have been used in marketing historically and how the use of religion in advertising may reflect different conceptions of religiosity. In this study, we look at which religions are used in marketing, whether it is possible to see a change in usage over time, and what it is about the religious symbols that makes them favorable to use in advertising. LÄS MER

  2. 2. "rekommenderas i ärade kunders välvilliga hågkomst" : En analys av mode- och textilannonser från början av 1900-talet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Historia

    Författare :Anders Stenberg; [2012]
    Nyckelord :reklam; klassdiskurs; mode- och textilannonser; Arbetet; Sydsvenskan.; History and Archaeology;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att genom ddiskursanalys och kvantitativ analys visa på klassdiskurser i mode- och textilannonser från 1911 och 1931 i tidningen Arbetet och Sydsvenska Dagbladet Snällposten. Syftet är även att påvisa hur annonsernas utförande visar på en skillnad mellan två tidningar med olika politisk färg. LÄS MER

  3. 3. Från pilsnerhumor till dejtingakuten : Reklamgenreutveckling under 1900-talet

    Kandidat-uppsats, Ämnesavdelningen för svenska språket och engelska

    Författare :Hanna Bergqvist; [2009]
    Nyckelord :reklam; genreutveckling; retorik;

    Sammanfattning : The aim of this essay is to find some of the main developing tendencies in the advertisement genre during the period of 1930-2000. The analysis is based on three examples of Gevalia cinema and TV-advertisement. Research findings are the result of using theories from different but relevant sciences, which are media, linguistics and rhetoric. LÄS MER

  4. 4. Alkoholreklamförbudet-mellan EG-rätten och den svenska alkoholpolitiken

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Malin Zetterberg; [2003]
    Nyckelord :Civilrätt; oklassificerad; EG-rätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Tidningen Gourmet har varit föremål för en medial blickfokus under våren 2003. Konsumentombudsmannen väckte talan mot tidningsföretaget Gourmet International Products Aktiebolag (GIP) för att ha givit ut otillåten kommersiell alkoholreklam riktad till konsumenter. LÄS MER