Sökning: "relationellt och kategoriskt perspektiv åtgärdsprogram"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden relationellt och kategoriskt perspektiv åtgärdsprogram.

  1. 1. "Eleven har svårt att sitta stilla" : En dokumentanalys om åtgärder och behovsbeskrivningar i åtgärdsprogram

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jenny Blunck; Petra Bubicic Piros; [2024]
    Nyckelord :Dokumentation; kategoriskt perspektiv; relationellt perspektiv; särskilt stöd; åtgärdsprogram;

    Sammanfattning : Blunck, Jenny och Bubicic Piros, Petra (2024). ”Eleven har svårt att sitta stilla” En dokumentanalys om åtgärder och behovsbeskrivningar i åtgärdsprogram. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  2. 2. Specialpedagogiska stödinsatser på gymnasieprogrammet introduktionsprogram språkintroduktion : en granskning av 40 åtgärdsprogram

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Brenda Griffin; Ulrika Karlsson; [2023]
    Nyckelord :IMS språkintroduktion; nyanlända; specialpedagogiska stödinsatser; särskilt stöd; åtgärdsprogram;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att bidra med nya kunskaper om specialpedagogiska stödinsatser som ges till nyanlända elever på gymnasieskolans introduktionsprogram språkintroduktion. För att göra det har en kvantitativ studie genomförts i vilken åtgärdsprogram har samlats in och granskats. LÄS MER

  3. 3. Specialpedagog/speciallärare sökes : En studie av vilken kompetens som efterfrågas hos specialpedagoger/speciallärare i högstadieskolornas rekryteringsannonser för att stödja arbetet med inkludering för alla elever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Sofia Sandlund; Lisa Skogsberg; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utifrån innehållet i högstadieskolors rekryteringsannonser undersöka vilken kompetens som efterfrågas hos specialpedagoger/speciallärare för att stödja skolornas arbete med inkludering för alla elever. Detta undersöks genom tematisk analys av rekryteringsannonserna och utifrån analysen besvaras frågeställningarna; På vilket sätt uttrycks skolornas arbete för inkludering i rekryteringsannonserna? Hur överensstämmer innehållet i rekryteringsannonser med examensbeskrivningarna för specialpedagog- och speciallärarexamen? Vilket inflytande framgår att specialpedagog/speciallärare har i utformandet av skolornas arbete för att uppnå inkludering? Studien har genomförts utifrån en induktiv ansats med kvalitativ tematisk analys av autentisk textdata för att resultatet ska präglas av närhet till det empiriska materialet och därigenom stärks trovärdigheten och tillförlitligheten. LÄS MER

  4. 4. Vad gör en speciallärare egentligen? : En kvalitativ intervjustudie om speciallärares uppdrag

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Therése Centervad; Marie Gustavsson; [2020]
    Nyckelord :specialundervisning; speciallärare; samarbete; perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att öka kunskapen om hur speciallärares uppdrag ser ut i det dagliga arbetet och hur arbetet organiseras ute på skolorna. Det är en kvalitativ studie och metoden som använts är semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  5. 5. Hur-et i åtgärdsprogrammet – En fallstudie

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Suzanne Vennberger; Jenny Ekberg; [2019]
    Nyckelord :Delaktighet; Elevaktivitet; Extra anpassningar; Särskilt stöd; Åtgärdsprogram;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNINGEkberg, Jenny och Vennberger, Suzanne (2019). Hur-et i åtgärdsprogrammet – En fallstudie. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp. LÄS MER