Sökning: "relationskompetens socialt arbete"
Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden relationskompetens socialt arbete.
1. En litteraturstudie om strategier i skolan för att stötta elever med selektiv mutism i kunskapande, vänskapande och välbefinnande
Master-uppsats, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : En litteraturstudie i form av en scoping review genomfördes för att ta reda på vilka strategier skolan behöver utveckla för att stötta elever med selektiv mutism på organisations-, grupp- och individnivå. Selektiv mutism (SM) är en funktionsnedsättning som yttrar sig i en talångest. LÄS MER
2. ''Det är ju ett våldsamt liv, att vara missbrukare.'' : Socialsekreterares syn på ASI-intervjuns användbarhet beträffande våld i nära relationer.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Socialt arbeteSammanfattning : Sammanfattning Titel: ’’Det är ju ett våldsamt liv, att vara missbrukare’’- Socialsekreterares syn på ASI- intervjuns användbarhet beträffande våld i nära relationer Författare: Isabell Eklöf och Mimmi Wallin Nilsson Syftet med studien var att undersöka hur socialsekreterare inom alkohol-och drogmissbruksområdet uppfattar ASI-intervjuns användbarhet att identifiera våld i nära relation samt stödja våldsutsatta och våldsutövare. Data samlades in genom fem semistrukturerade intervjuer med socialsekreterare inom alkohol- och drogmissbrukområdet med erfarenhet av ASI i Sverige. LÄS MER
3. Elevers upplevelse av relationen till lärare i skolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Relationers betydelse har de senaste åren fått ett större utrymme i diskussionen om skolan. Genom att lyfta elevers tankar och upplevelser hoppas vi kunna bidra med ökad kunskap om vad relationell pedagogik handlar om. Elevperspektivet lyfts sällan i forskningen vilket vi ser som viktigt att ändra på. LÄS MER
4. RELATIONSKOMPETENS I MÖTET MED ELEVER MED NEUROPSYKIATRISKA FUNKTIONSNEDSÄTTNINGAR : EN KVALITATIV INTERVJUSTUDIE
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)Sammanfattning : Trygga relationer mellan pedagog och elev är av stor betydelse då det ökar elevens skolresultat och motivation inför skolan. Elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) står inför många utmaningar i skolan och det är inte ovanligt att elevgruppen har hög frånvaro. LÄS MER
5. “Matematik blir tråkigt när man inte förstår” : En intervjustudie med låg- och mellanstadielärare om deras upplevelser gällande faktorer som främjar elevers intresse för matematik, samt deras samverkan med specialpedagogen.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : Studiens syfte är att undersöka låg- och mellanstadielärares uppfattningar avseende faktorer som de anser kan främja elevers intresse för matematik. Vidare ämnar studien belysa hur lärare ser på specialpedagogens roll och samverkan i det arbetet. LÄS MER