Sökning: "religionspedagogik"
Visar resultat 11 - 15 av 29 uppsatser innehållade ordet religionspedagogik.
11. Religionspedagogiska och religionsdidaktiska teorier : En jämförande studie
Magister-uppsats, Institutionen för kultur och kommunikation; Filosofiska fakultetenSammanfattning : Denna uppsats är en studie av olika religionspedagogiska och religionsdidaktiska teorier och hur dessa teorier påverkar undervisningen av religion i den svenska skolan. För att kunna göra en komparerande studie så har tre olika teorier valts ut och studerats mer i detalj. Dessa tre teorier är hermeneutik, fenomenologi och fenomenografi. LÄS MER
12. Koranundervisning i en svensk moské : Turkisk ideologi som religionspedagogik
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, LärarutbildningenSammanfattning : The present thesis deals with Qur'anic Studies among Turkish immigrants inSweden. The aim is to investigate the significance of Qur'anic Studies forMuslims in a country like Sweden. This thesis also highlights the role ofthe Turkish state in encouraging and funding Qur'anic Studies in Sweden. LÄS MER
13. Från enkelriktat till flerfiligt : en fallbeskrivning av religionsämnets utveckling i grundskolans senare år från 1950- till 1990-tal i Sverige utifrån läromedel och styrdokument.
Kandidat-uppsats, Institutionen för humaniora och samhällsvetenskapSammanfattning : Denna uppsats syftar till att kartlägga religionsämnets utveckling i Sverige från 1950-tal till 1990-tal genom att undersöka och jämföra styrdokument och läromedel från dessa årtionden. Resultatet visar att ämnet har gått från att vara konfessionellt i kristen mening till att bli icke-konfessionellt. LÄS MER
14. Konfessionella friskolor - En undersökning av Sveriges sex gymnasieskolor med konfessionell inriktning
Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Frågan om de konfessionella friskolorna aktualiseras med jämna mellanrum i den svenska samhällsdebatten. Trots ämnets betydelse och aktualitet har forskningen ännu varit sporadisk och huvudsakligen inriktad på att skildra konfessionella friskolor som enskilda fenomen. LÄS MER
15. Eleven som aktör i religionsundervisningen : en pilotstudie av gymnasieelevers roll i kristendomsundervisningen
Kandidat-uppsats, Institutionen för humaniora och samhällsvetenskapSammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att försöka förstå vad ungdomar och i synnerhet dagens elever har för tankar kring kristendomen och vad som anses vara relevant i religionsundervisning för eleven. Uppsatsen är uppdelad i två delar. LÄS MER