Sökning: "resurs diagnos"

Visar resultat 21 - 25 av 27 uppsatser innehållade orden resurs diagnos.

  1. 21. Förskollärares berättelser om att möta barn som oroar och utmanar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Eva Loneberg; Mona Plånborg Grenholm; [2014]
    Nyckelord :Förskola; barn som oroar; diagnos; förhållningssätt; resurs;

    Sammanfattning : Till förskolan kommer allt flera barn med olika livsöden och bakgrunder i bagaget. Flera av dessa är barn som oroar förskollärarna och är mer eller mindre i behov av särskilt stöd. Betydelsen och innebörden av barn i behov av särskilt stöd är väldigt varierande. LÄS MER

  2. 22. Specialpedagogik i förskolan-En undersökning om pedagogers erfarenheter av och förväntningar på specialpedagogiskt stöd i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Ulrika Wahlström; [2013]
    Nyckelord :Erfarenheter; förskola; förväntningar; specialpedagogiskt stöd;

    Sammanfattning : Det är ingen självklarhet att specialpedagogiskt stöd förekommer inom förskolan, eftersom denna skolform inte omfattas av samma krav på specialpedagogisk kompetens som skolan. Styrdokumenten som berör förskolan beskriver att barn som är i behov av särskilt stöd ska få det, men det beskrivs inte någonstans hur hjälpen ska vara utformad. LÄS MER

  3. 23. Hur sker övergången från förskola till förskoleklass för barn i behov av särskilt stöd? En studie av pedagogers erfarenheter i förskolan och förskoleklass

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Marie Lövenby; [2012-09-26]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka pedagogers i förskolan och förskoleklass erfarenheter när det gäller övergången från förskola till förskoleklass för barn i behov av särskilt stöd. Teori: Som teoretisk utgångspunkt har jag valt fenomenologisk hermeneutik. LÄS MER

  4. 24. Föräldraskap och ADHD : En kvalitativ studie om förhållningssätt till att vara förälder med ADHD, samt till föreställningar om ADHD och föräldraskap.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Sociologiska institutionen

    Författare :Hannah Al Saati Edsman; [2012]
    Nyckelord :föräldraskap; ADHD; medikalisering; kön;

    Sammanfattning : ADHD är en diagnos som länge givits till barn. Därför rör forskning om ADHD mestadels barn och unga. Viss klinisk forskning finns om föräldrar med ADHD, denna har fokuserat på deras barns framtida utveckling. Kunskap om hur det kan upplevas att vara förälder och ha en ADHD-diagnos saknas. LÄS MER

  5. 25. Neuro vadå? Ungen kan ju inte läsa! : Finns det skillnader i tankar kring och arbete med läs- och skrivsvårigheter när lärare utöver sin lärarutbildning även har kunskaper inom neurovetenskap?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sophie Bergdahl; Helena Hultman; [2011]
    Nyckelord :reading and writing difficulties; läs- och skrivsvårigheter; läs- och skrivinlärning; funktionsinriktad musikterapi; fmt; fmt-metoden; neurovetenskap; pedagogik; hjärna; funktionell utveckling; hjelm; klingberg; granberg; frykholm; myrberg; läsa; skriva; lärare; skola; diagnos; margareta eriksson; lärarkompetens; helhetsperspektiv;

    Sammanfattning : Vår avsikt med denna uppsats var att undersöka huruvida det finns skillnader i tankar kring och arbete med läs- och skrivsvårigheter, om utbildade lärare även har kunskaper i neurovetenskap utifrån vidare utbildning. För att undersöka detta har vi valt att använda oss av ett frågeformulär bestående av kvalitativa intervjufrågor som metod för insamlig av data. LÄS MER