Sökning: "resurs diagnos"
Visar resultat 16 - 20 av 27 uppsatser innehållade orden resurs diagnos.
16. Upplevelser från diagnos till bortgång – livsberättelser av unga vuxna med cancer
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Bakgrund: Sjuksköterskor kan finna det svårt att vårda och bemöta unga vuxna som är obotligt sjuka. För att öka förståelsen och förbättra den palliativa vården för dessa personer är det viktigt att sjuksköterskan får ta del av patientens upplevelser av sin situation. LÄS MER
17. Att bemöta barn med ADHD-diagnos
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : De senaste åren har statistiken för barn som får diagnosen ADHD skjutit i höjden. (Danielsson 2011). I takt med att diagnoserna hos barn ökat har kraven för att få extra resurs i förskolan också ökat (Lindgren 2012). LÄS MER
18. Sjuksköterskans stödjande roll i omvårdnaden av patienter med bröstcancer : En litteraturstudie
Kandidat-uppsats, Röda Korsets HögskolaSammanfattning : BAKGRUND: Mer än var tionde kvinna drabbas av bröstcancer under sin livstid, vilken är den vanligaste cancertyp som drabbar flest kvinnor. Trots den höga incidensen har antalet friskförklarade ökat de senaste åren. LÄS MER
19. ”Vissa av mina pusselbitar lyser extra mycket” En studie utifrån ett socialpsykologiskt perspektiv med fokus på styrkors påverkan på identitetsutvecklingen hos unga vuxna med ADHD-diagnos
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Studiens målgrupp är unga vuxna med ADHD-diagnos i åldersgruppen 18-29 år. Huvudsyftet är att utifrån deras erfarenheter och funderingar öka förståelsen för vilken betydelse deras diagnos och styrkor har för dem såväl som på vilket sätt de använder sig av styrkorna i vardagen samt vilken påverkan de har på deras identitetsutveckling. LÄS MER
20. Inkludering av elever med Aspergers syndrom - En skola för alla
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitetSammanfattning : Problem När elever med Aspergers syndrom ska inkluderas i ordinarie klass ställs lärarna inför vissa svårigheter. Dessa elever behöver individuellt utformade anpassningar och ofta saknar läraren kunskapen för att kunna genomföra detta. Anpassningarna blir istället generella och inte utifrån elevens specifika behov. LÄS MER