Sökning: "resurs diagnos"

Visar resultat 16 - 20 av 27 uppsatser innehållade orden resurs diagnos.

  1. 16. Upplevelser från diagnos till bortgång – livsberättelser av unga vuxna med cancer

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Caroline Olsson; Sara Pettersson; [2015-06-22]
    Nyckelord :blogg; cancer; unga vuxna; upplevelse; döden;

    Sammanfattning : Bakgrund: Sjuksköterskor kan finna det svårt att vårda och bemöta unga vuxna som är obotligt sjuka. För att öka förståelsen och förbättra den palliativa vården för dessa personer är det viktigt att sjuksköterskan får ta del av patientens upplevelser av sin situation. LÄS MER

  2. 17. Att bemöta barn med ADHD-diagnos

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sandra Olsson; [2015]
    Nyckelord :ADHD; barn i behov av särskilt stöd; diagnoser; förskola; specialpedagoger;

    Sammanfattning : De senaste åren har statistiken för barn som får diagnosen ADHD skjutit i höjden. (Danielsson 2011). I takt med att diagnoserna hos barn ökat har kraven för att få extra resurs i förskolan också ökat (Lindgren 2012). LÄS MER

  3. 18. Sjuksköterskans stödjande roll i omvårdnaden av patienter med bröstcancer : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Röda Korsets Högskola

    Författare :Monica Rockström; Isaura Rodriguez; [2015]
    Nyckelord :Breast cancer; Nursing; Nurse care; patient experience; nurse support;

    Sammanfattning : BAKGRUND: Mer än var tionde kvinna drabbas av bröstcancer under sin livstid, vilken är den vanligaste cancertyp som drabbar flest kvinnor. Trots den höga incidensen har antalet friskförklarade ökat de senaste åren. LÄS MER

  4. 19. ”Vissa av mina pusselbitar lyser extra mycket” En studie utifrån ett socialpsykologiskt perspektiv med fokus på styrkors påverkan på identitetsutvecklingen hos unga vuxna med ADHD-diagnos

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Kerstin Löfqvist; [2014-11-21]
    Nyckelord :Unga vuxna; ADHD; styrkor; identitet; socialpsykologiskt perspektiv;

    Sammanfattning : Studiens målgrupp är unga vuxna med ADHD-diagnos i åldersgruppen 18-29 år. Huvudsyftet är att utifrån deras erfarenheter och funderingar öka förståelsen för vilken betydelse deras diagnos och styrkor har för dem såväl som på vilket sätt de använder sig av styrkorna i vardagen samt vilken påverkan de har på deras identitetsutveckling. LÄS MER

  5. 20. Inkludering av elever med Aspergers syndrom - En skola för alla

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Stefan Berg; [2014-03-31]
    Nyckelord :Aspergers syndrom; Inkludering; Skola för alla;

    Sammanfattning : Problem När elever med Aspergers syndrom ska inkluderas i ordinarie klass ställs lärarna inför vissa svårigheter. Dessa elever behöver individuellt utformade anpassningar och ofta saknar läraren kunskapen för att kunna genomföra detta. Anpassningarna blir istället generella och inte utifrån elevens specifika behov. LÄS MER