Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Rytm och agens i datorspel : En studie om spelares upplevelse av hot och angelägenhet i ett platforming-spel

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Vincent Jernkrook; [2022]
    Nyckelord :Agens; platforming-spel; musik; rytm; hot;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks hur musikalisk rytm påverkar en spelares agens i ett 2D-stridsspel. Tidigare forskning menar att rytm är starkt knutet till biologiska och psykologiska synkroniseringsprocesser och att musik kan agera som en agent för en kompositörs intentioner. LÄS MER

  2. 2. Att spela tillsammans med andra : En kvalitativ intervjustudie kring gemensamhetsskapande aktiviteter i pianoundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Mariana Edman; [2021]
    Nyckelord :musical learning; community-building activities; piano teaching; socio-cultural perspective; semi-structured interviews; musikaliskt lärande; gemensamhetsskapande aktiviteter; pianoundervisning; sociokulturellt per-spektiv; semistrukturerade intervjuer;

    Sammanfattning : Föreliggande studies syfte är att undersöka hur kulturskolelärare ser på gemensamhetsskapande aktiviteter i sin pianoundervisning samt hur dessa påverkar elevers sammanhållning och lärande. I bakgrundskapitlet presenteras litteratur som behandlar positiva effekter av användning av gemensamhetsskapande aktiviteter. LÄS MER

  3. 3. Engaging gameplay for audio games

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Rickard Falk; [2020]
    Nyckelord :audio games; UX design; game design; sonification;

    Sammanfattning : This thesis presents an investigation of how to design engaging audio games. This was done by creating two prototypes. The first prototype was a rhythm based fighting game. As it was being developed it became clear that it did not differentiate itself enough from a large amount of already existing audio games. LÄS MER

  4. 4. Which compound-earcon's attributes may improve a player's performance in a search-oriented gameplay: rhythm vs timbre?

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Medier ljudteknik och upplevelseproduktion och teater

    Författare :Anton Savvateev; [2018]
    Nyckelord :Audio in games; Sound design; Audio design; Game Audio design; Sound effects in games; Audio in games; Sound in games; Earcon; Earcons; Compound-earcons; Compound-earcon; Compound earcons; Compound earcon; Rhythm; Timbre; Search-oriented gameplay; Player s performance; Digital games; Computer games; SFX; Ljuddesign; Ljud i digitala spel; Compound earcons; Earcons;

    Sammanfattning : Earcons are commonly used by sound designers in order to support visual cues in a game andto make a gaming experience more enjoyable. This study covers two earcons’ attributes: rhythm and timbre. Rhythm and timbre attributes were chosen according to the earcon sounddesign guidelines from the previous studies. LÄS MER

  5. 5. Procedural world generator for platform games

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska högskolan

    Författare :Sandra Tråvén; [2017]
    Nyckelord :procedural; world; generator; generation; platform; level; game; rhythm;

    Sammanfattning : Creating big games with a lot of content takes time. When it comes to designing levels, two time consuming tasks are creating the content for the levels and placing it in interesting ways. The placing of the content can be done procedurally and is called level generation. LÄS MER