Sökning: "samhällskunskap vuxenutbildning"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden samhällskunskap vuxenutbildning.

  1. 1. ”De svåra orden gör texten mörk” - en studie om vuxna flerspråkiga elevers textrörlighet i ämnet samhällskunskap

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Anna Bjerkeli; [2023-03-01]
    Nyckelord :vuxenutbildning; samhällskunskap; textrörlighet; sociokognitiv teori; ledtrådar; språkliga utmaningar;

    Sammanfattning : Lärobokstexter på gymnasienivå kan vara besvärliga att läsa eftersom skolspråket på den nivån har många språkliga drag som gör texterna opersonliga och abstrakta. Om man dessutom har ett annat förstaspråk än svenska och inte känner till de språkliga dragen för lärobokstexter särskilt väl, så kan texterna innebära stora utmaningar för förståelsen. LÄS MER

  2. 2. Translanguaging inom spelbaserad SO- och samhällskunskapsundervisning.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Matti Larsson; [2022]
    Nyckelord :Flerspråkighet; folkhögskola; pedagogik; pedagogiska rollspel; rollspel; samhällskunskap; SO-undervisning; spel; spelbaserad undervisning; vuxenutbildning; translanguaging; transspråkande.;

    Sammanfattning : I denna studie tillämpas translanguaging inom spelbaserad SO- och samhällskunskaps-undervisning. Studien genomfördes i en flerspråkig klass på folkhögskola, där majoriteten av eleverna är emergent flerspråkiga. LÄS MER

  3. 3. Hur samhällskunskapslärare verksamma inom vuxenutbildning tänker kring sitt ämne

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sasa Kovacevic; [2020]
    Nyckelord :samhällskunskap; vuxenutbildning; syfte och mål; kunskaper och förmågor;

    Sammanfattning : Samhällskunskapsämnet är ett skolämne det forskas förhållandevis lite om och kring, detsamma gäller vuxenutbildning. Kombinerar man dessa två är forskningen näst intill obefintlig. Genom denna uppsats hoppas jag kunna bidra med förståelse och perspektiv vad gäller undervisning i samhällskunskap inom vuxenutbildning. LÄS MER

  4. 4. "Man kan inte bara ha val och sedan ska invånarna vara tysta i fyra år" : En jämförande studie om hur demokrati presenteras i samhällskunskapsböcker för högstadiet och grundläggande vuxenutbildning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)

    Författare :Madelene Schmitz; [2020]
    Nyckelord :democratic education; basic adult education; textbook analysis; civic education; democratic ideal models; Demokratiutbildning; grundläggande vuxenutbildning; läroboksanalys; samhällskunskap; demokratiska idealmodeller;

    Sammanfattning : This is a comparative study of how the concept of democracy is presented in textbooks for Civics education used in basic adult education and secondary school. The method used in the study is a qualitative text analysis and the theoretical framework is based on the democratic ideal models electoral, participatory, and deliberative democracy. LÄS MER

  5. 5. ”Det största verktyget är oss själva” : En studie om yrkeslärares erfarenheter och strategier av att undervisa elever med svenska som andraspråk på kommunal vuxenutbildning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Åsa Kindevåg; [2020]
    Nyckelord :Vuxenutbildning Undervisningsstrategier Yrkeslärare Andraspråkselever Pragmatism;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka vilka erfarenheter och strategier yrkeslärare har när de undervisar andraspråkselever på kommunala vuxenskolans yrkesutbildningar. Idag finns väldigt lite publicerad forskning på just denna specifika elevgrupp, trots att många immigranter har kommit till Sverige det senaste decenniet. LÄS MER