Sökning: "samlingens betydelse"

Visar resultat 1 - 5 av 39 uppsatser innehållade orden samlingens betydelse.

  1. 1. Interaktioner i förskolan : En kvalitativ studie om hur verbala och icke-verbala interaktioner förs i förskolans samlingssituationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Linnéa Sandberg; Isabel Hübenbecker; [2023]
    Nyckelord :förskollärare; icke-verbal; interaktion; samling; verbal;

    Sammanfattning : Interaktioner har visat sig vara av betydelse för utveckling av människors kognitiva och sociala kompetens. Dock visar det sig finnas motsättningar i hur väl interaktioner skapas, görs och tas tillvara på av förskollärare. LÄS MER

  2. 2. Samlingens vara eller icke vara? : En kvalitativ intervjustudie om samlingens betydelse och funktion på fritidshemmet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University

    Författare :Rebecka Svensson Rehn; Ida Johansson; [2022]
    Nyckelord :Samling; fritidshem; ledarskap; sociala relationer;

    Sammanfattning : “Nu är det samling...” - En återkommande fras inom olika sammanhang. LÄS MER

  3. 3. Den meningsfulla samlingen : En kvalitativ intervjustudie om pedagogers syn på samling i inomhus- och utomhusverksamhet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Alejandra Enekull; Josefine Persson; [2022]
    Nyckelord :samling; pedagog; inomhusverksamhet; utomhusverksamhet; sociokulturellt perspektiv; intervjustudie;

    Sammanfattning : Samlingen på förskolan har funnits sedan mitten av 1800-talet i Sverige och har sitt ursprung i barnträdgårdarnas pedagogik. I styrdokumenten för förskolan nämns inte samlingen men används ideligen på förskolor i både inomhus- och utomhusverksamheter. LÄS MER

  4. 4. Att integrera inom förskolansinstitutionella gränser : En studie om makt, motstånd och delaktighet i samlingen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Shqipe Mustafa; Isabell Petersson; [2021]
    Nyckelord :Aktiva aktörer; delaktighet; förskola; institution; makt; motstånd; samling; strategier; styrningstekniker;

    Sammanfattning : Abstract Vårt syfte med föreliggande studie är att undersöka hur makt, motstånd och delaktighet kommer till uttryck i relationen mellan barnet och pedagogen i samband med samlingen. Vi har valt att studera dessa olika perspektiv utifrån en samling eftersom det är en aktivitet som fångat vårt gemensamma intresse. LÄS MER

  5. 5. Bort med samlingen? : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattning om samling och vilket förhållningssätt som används till barnens delaktighet och inflytande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Najoua Zaghdane; Ebru Uygur; [2021]
    Nyckelord :Samling; förskollärare; delaktighet och inflytande; observationer; intervjuer; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med studien är att undersöka förskollärarnas uppfattning kring samlingens betydelse i förskolan, samt vilket förhållningssätts som används till barnens delaktighet och inflytande. Studien grundar sig på följande frågeställningar: Vilken uppfattning har förskollärare om samling? Vilken uppfattning har förskollärare om barnens delaktighet och inflytande i samlingen? Vilket förhållningssätt har förskollärarna för att alla barn ska känna sig delaktiga och inkluderade?   Studien baseras på en kvalitativ metod i form av strukturerade observationer samt semi-strukturerade intervjuer. LÄS MER