Sökning: "samlingens betydelse"
Visar resultat 1 - 5 av 39 uppsatser innehållade orden samlingens betydelse.
1. Interaktioner i förskolan : En kvalitativ studie om hur verbala och icke-verbala interaktioner förs i förskolans samlingssituationer
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Interaktioner har visat sig vara av betydelse för utveckling av människors kognitiva och sociala kompetens. Dock visar det sig finnas motsättningar i hur väl interaktioner skapas, görs och tas tillvara på av förskollärare. LÄS MER
2. Samlingens vara eller icke vara? : En kvalitativ intervjustudie om samlingens betydelse och funktion på fritidshemmet.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping UniversitySammanfattning : “Nu är det samling...” - En återkommande fras inom olika sammanhang. LÄS MER
3. Den meningsfulla samlingen : En kvalitativ intervjustudie om pedagogers syn på samling i inomhus- och utomhusverksamhet.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Samlingen på förskolan har funnits sedan mitten av 1800-talet i Sverige och har sitt ursprung i barnträdgårdarnas pedagogik. I styrdokumenten för förskolan nämns inte samlingen men används ideligen på förskolor i både inomhus- och utomhusverksamheter. LÄS MER
4. Att integrera inom förskolansinstitutionella gränser : En studie om makt, motstånd och delaktighet i samlingen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Abstract Vårt syfte med föreliggande studie är att undersöka hur makt, motstånd och delaktighet kommer till uttryck i relationen mellan barnet och pedagogen i samband med samlingen. Vi har valt att studera dessa olika perspektiv utifrån en samling eftersom det är en aktivitet som fångat vårt gemensamma intresse. LÄS MER
5. Bort med samlingen? : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattning om samling och vilket förhållningssätt som används till barnens delaktighet och inflytande
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Sammanfattning Syftet med studien är att undersöka förskollärarnas uppfattning kring samlingens betydelse i förskolan, samt vilket förhållningssätts som används till barnens delaktighet och inflytande. Studien grundar sig på följande frågeställningar: Vilken uppfattning har förskollärare om samling? Vilken uppfattning har förskollärare om barnens delaktighet och inflytande i samlingen? Vilket förhållningssätt har förskollärarna för att alla barn ska känna sig delaktiga och inkluderade? Studien baseras på en kvalitativ metod i form av strukturerade observationer samt semi-strukturerade intervjuer. LÄS MER