Avancerad sökning

Hittade 3 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Förskolepedagogers beskrivning av samlingens bidrag och funktion i förskolemiljön. : En kvalitativ intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Lana Anwer; Nabaa Hadi Mohamad; [2023]
    Nyckelord :Förskolepedagog; pedagog; samling; förskola; gemenskap; samhörighet; rutin; struktur;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Samlingar har under flera decennier varit en tradition i svenska förskoleverksamheter. Föreliggande studie fokuserar på förskolepedagogers beskrivning av samlingens funktion och bidrag i förskolan. Denna studie vilar på det sociokulturella perspektivet som teoriram och semistrukturerade intervjuer som metod. LÄS MER

  2. 2. Samling i förskolan. Givande undervisningstillfälle eller oreflekterad tradition?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Hanna Eriksson; Sandra Eriksson; [2020]
    Nyckelord :Förskola; samling; undervisning; förskollärare; rutin; didaktik;

    Sammanfattning : Samling i förskolan är en vanligt förekommande aktivitet medan undervisningsbegreppet är nytt och tidigare ansetts tillhöra skolans värld. Det finns en kunskapslucka i forskning och litteratur kring samlingens relation till undervisning. LÄS MER

  3. 3. Nya perspektiv på samling : En vetenskaplig essä om samlingens funktion i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Anetthe Hallberg; Anna Jelleryd; [2017]
    Nyckelord :assembly; reflection; preschool curriculum; educational purpose; social constructivist perspective; socioculturally perspective; the function and tradition of the assembly; samling; reflektion; förskolans läroplan; pedagogiskt syfte; socialkonstruktivistiskt perspektiv; sociokulturellt perspektiv; samlingens funktion och tradition;

    Sammanfattning : Our essay is about the function of the assembly in today`s preschool and the educator's role in it, and assembly a forum for learning situations, with the often different and complex conditions that exist in our preschool today. The purpose of this essay is to understand, explain and adapt different methods that we have learned through reflection about the function of the assembly and the educational role of the preschool teacher. LÄS MER