Sökning: "segregering specialpedagogik"

Visar resultat 11 - 15 av 18 uppsatser innehållade orden segregering specialpedagogik.

  1. 11. Så talar de om en skola för alla. En diskursanalys med focus på genus, klass, etnicitet och specialpedagogik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Viktoria Dikmen; Angelica Ohlson; [2009]
    Nyckelord :Diskursanalys; Genus; Klass; Etnicitet; Specialpedagogik; Integrering; Segregering;

    Sammanfattning : Abstract Dikmen, V & Ohlson, A (2008). Så talar de om en skola för alla. En diskursanalys med fokus på genus, klass, etnicitet och specialpedagogikMalmö: Lärarutbildningen: Malmö HögskolaExamensarbetet handlar om hur pedagoger och andra aktörer talar om begreppet en skola för alla. LÄS MER

  2. 12. "Jag vill inte- men måste" : En studie on lärares uppfattningar angående elevinflytande över specialpedagogiska insatser.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Heléna Fransman; [2009]
    Nyckelord :Elevinflytande; Fenomenografisk analys; Grundskola; Inkludering; Intervjustudie; Segregering; Specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka lärares uppfattningar kring urvalet av barn i behov av särskilt stöd samt lärares uppfattningar kring elevinflytande över specialpedagogiska insatser. Studien är kvalitativ och tar ansats utifrån ett fenomenografiskt perspektiv. LÄS MER

  3. 13. Avvikande grupper på skolor eller inte? : En intervjustudie bland elever och lärare om deras erfarenheter angående specialklasser.

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi

    Författare :Petra Sandgren; [2008]
    Nyckelord :teacher; pupil; Keyword: inclusion; segregation; special class; special education; Nyckelord: inkludering; segregering; specialklass; specialpedagogik; lärare; elever;

    Sammanfattning : Abstract Syftet med studien är att få ta del av elevers och lärares egna erfarenheter och tankar angående specialklassundervisning. Det finns behov för anpassad undervisning för en del elever. Skolor har nedskärningar och hårt drabbade är de elever som är i behov av särskilt stöd. LÄS MER

  4. 14. En skola för alla : Är denna skola integrerande eller segregerande för barn i behov av särskilt stöd

    Kandidat-uppsats, Estetisk-filosofiska fakulteten

    Författare :Bjarne Bäcker; [2007]
    Nyckelord :Integration; segregation; inclusion; special-needs education; second-language learning; Integrering; segregering; inkludering; specialpedagogik; andraspråks lärande;

    Sammanfattning : In this paper integration and inclusion were analysed in both theory and practice to see what they mean for pupils who reqire special support or pupils who have Swedish as a second language in compulsory school. The purpose of this work was to investigate whether inclusion is the best way of reaching the goal of a school for all children. LÄS MER

  5. 15. Undervisning av elever i behov utav särskilt stöd : Fyra skolors arbetssätt

    Kandidat-uppsats, Lärarutbildningen

    Författare :Malin Eriksson; [2007]
    Nyckelord :Specialpedagogik; elever i behov utav särskilt stöd; inkludering; exkludering; segregering; integrering.normalisering; föräldrarkontakt; personalens förhållningssätt; Specialpedagogy; students in need of special help; including; excluding; segregation; integrating; normalizing; contacts between families and schools; the personals attitude agents the students;

    Sammanfattning : Today’s schools agrees that there are students that are in need of special help in school, but how this help best connects to the students can the schools not agree about. That’s why I in this essay have chosen to look closer at four different compulsory schools and they’re teaching of students requiring special help. LÄS MER