Sökning: "sexårsverksamhet"
Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade ordet sexårsverksamhet.
1. "Det var ingen som tänkte på de här barnen" : Placering i sexårsverksamhet för barn med en intellektuell funktionsnedsättning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen om vad som ligger till grund för placering i sexårsverksamhet för barn med en intellektuell funktionsnedsättning. Studien har riktats till vårdnadshavare och professioner som varit involverade i en sådan process. LÄS MER
2. Fri lek i förskoleklass : en undersökning om förskollärarnas förhållningssätt till den fria leken
M1-uppsats, Akademin för utbildning och ekonomiSammanfattning : I skolreformen som kom 1991 stod det att kommunerna skulle erbjuda sexåringarna plats i sexårsverksamhet i skolans lokaler i mån av plats. I kommunen som denna studie genomförts bereddes plats i skolan för sexårsverksamheten 1993. Innan dess tillhörde sexåringarna daghem eller deltidsgrupper. LÄS MER
3. Vårdnadshavarnas och pedagogernas uppfattningar om förskoleklassen
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : HuvudfrågaVad anser vårdnadshavare, pedagoger och staten att förskoleklassen har för syfte?Metod och materialVi valde att använda kvalitativa intervjuer med pedagogerna och kvantitativ enkätundersökning medvårdnadshavarna. Detta för att få insikt om vårdnadshavarnas och pedagogernas uppfattning om förskoleklassen. LÄS MER
4. Pedagogers syn på sexårsverksamheten. En undersökning om förändringar i barns lek och mognad
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Detta är en undersökning om pedagogers syn på sexåringar. I undersökningens fokus ligger sexåringarnas mognad och lek. LÄS MER
5. Förskola eller Förskoleklass Ett pedagogiskt dilemma
Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)Sammanfattning : Avsikten med vårt examensarbete var att undersöka sexåringarnas förutsättningar inför skolstarten och att ta reda på hur sexåringarna vägleds in i skolans värld, samt till vad pedagogerna vägleder eleverna till inför framtiden. Den bakomliggande orsaken var de pedagogiska olikheter barnen har inför skolstarten, några av sexåringarna går i förskola men den övervägande delen går i förskoleklass. LÄS MER