Sökning: "short-stories"

Visar resultat 21 - 25 av 164 uppsatser innehållade ordet short-stories.

  1. 21. Förgänglighet och flerspråkighet : en översättning av Fleur Jaeggys novell ”Den sista fåfängan” med översättningsvetenskaplig kommentar

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Tolk- och översättarinstitutet

    Författare :Emma Zampa Hatt; [2022]
    Nyckelord :translation; translation theory; translating prose; dynamic equivalence; Italian; Swedish; lyrical prose; Fleur Jaeggy; översättning; översättningsteori; skönlitterär översättning; dynamisk ekvivalens italienska; svenska; lyrisk prosa; Fleur Jaeggy;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen presenteras och diskuteras min översättning av den schweizisk-italienska författaren Fleur Jaeggys novell ”La vecchia vanesia” (”Den sista fåfängan”), den sista i hennes novellsamling La paura del cielo (Rädd för himlen) från 1994. Utöver översättningen ingår även en analys av källtexten, mitt översättningsteoretiska ramverk och översättningsprincip samt kommentarer på tematiskt uppdelade översättningsproblem som jag har stött på under arbetsprocessen. LÄS MER

  2. 22. Learning to Read at the Upper Secondary Level : A Mixed-Method Study of Teachers’ Use of Literature to Enhance Reading Comprehension in the Upper Secondary EFL Classroom in Sweden

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Maha Haidar; [2022]
    Nyckelord :Teaching Literature; Reading Comprehension; Reading Strategies; English as a Foreign Language EFL ;

    Sammanfattning : This study aims to explore the use of literature to enhance students’ reading comprehension abilities in the upper secondary EFL classroom in Sweden. The study uses a mixed method of teacher survey and teacher interviews to answer the three research questions: (1) How often do teachers use literature to enhance students’ reading comprehension abilities? (2) What kinds of literature are used when the purpose is to enhance students’ reading comprehension abilities? And (3) How do EFL teachers teach literature when the purpose is to enhance students’ reading comprehension abilities? The study finds that upper secondary school teachers in Sweden use literature in various ways to enhance students’ reading comprehension abilities. LÄS MER

  3. 23. An Exploration of Social Dimensions Through Sherlock Holmes : A Historicist Interpretation and Teaching of Sherlock Holmes’ First and Last Adventure

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)

    Författare :Marija Suvejkic; [2022]
    Nyckelord :Literature; Social Dimensions; New Historicism; Sherlock Holmes; Upper Secondary School; EFL;

    Sammanfattning : Sir Arthur Conan Doyle’s short stories about the character Sherlock Holmes are known by many people, they excited readers when he first released the stories in different magazines, and they still excite readers to this day. This essay aims to explore the social dimensions in Conan Doyle’s first and last Sherlock Holmes story by searching for indications of social status and formality. LÄS MER

  4. 24. The Multiplicity of Colonial Literature: Using the Portrayal of the Indian Population to Promote Democratic Values and Vocabulary Development in Upper Secondary School

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Engelska institutionen

    Författare :Michael Lindfors; [2022]
    Nyckelord :Rudyard Kipling; Edward Said; Paul Nation; Orientalism; vocabulary development; democratic values; second language teaching;

    Sammanfattning : This essay explores the ways colonial short stories by Rudyard Kipling can be used in many different aspects of language teaching in upper secondary school.The analysis takes inspiration from Edward Said’s Orientalism, where he discusses and argues for the prevalence of the phenomenon of Orientalism in the zeitgeist of Western society during the age of European occupation and colonization. LÄS MER

  5. 25. Social Biases in Language Models : Gender Stereotypes in GPT-3 Generated Stories

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Beatrice Lorentzen; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The Generative Pre-Trained Transformer 3 (GPT-3) is a language prediction model developed by OpenAI, which can interpret and can generate human language and code. The aim of the study was to assess whether GPT-3 reproduce gender biases in generated short stories. 900stories were generated using GPT-3's API with the engine ”Davinci”. LÄS MER