Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 36 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. ”INGEN VILL JU HA EN SHORT GUY”. En kvalitativ intervjustudie om hur unga män uppfattar och upplever sig påverkas av utseendenormer på Instagram

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Cornelia Nilsson; Claudia Saksa; [2024-03-12]
    Nyckelord :Utseendeideal; skönhetsideal; sociala medier; Instagram; unga män; påverkan; hegemonisk maskulinitet;

    Sammanfattning : Throughout history, beauty ideals have existed as a societal construct, but the recent phenomenon lies in the rapid and widespread dissemination of these ideals through social media. Platforms like Instagram encourage user interaction, fostering a specific type of content. LÄS MER

  2. 2. Sociala medier, självkänsla och ångestsymptom hos högstadieflickor

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Psykologiska institutionen

    Författare :Natalie Raderius; [2024]
    Nyckelord :Sociala medier; ångestsymptom; generaliserad ångest; självkänsla; psykisk hälsa; social jämförelse; Generalized Anxiety Disorder 7-item scale; Rosenberg Self-Esteem Scale;

    Sammanfattning : Det finns en växande oro för den inverkan som sociala medier har på ungas psykiska hälsa. Sociala jämförelser och orealistiska skönhetsideal nämns ofta i relation till sådana samband. Flickor i tonåren rapporterar högre förekomst av psykiska besvär samt lägre självkänsla än pojkar. LÄS MER

  3. 3. ”VARFÖR SKA JAG STIRRA MIG BLIND PÅ EN KROPPSDEL NÄR JAG HAR EN KROPP SOM FUNGERAR?”. En kvalitativ fokusgruppstudie om kvinnor ur olika generationers åsikter och tankar kring skönhetsideal, baserat på medieutbudet under uppväxten.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Sofie Lindén; [2023-10-03]
    Nyckelord :Skönhet; skönhetsideal; kvinnor; mediegenerationer; medier;

    Sammanfattning : Executive summary The purpose of this essay is to examine women’s perceptions from different generations linked to beauty ideals and the media selection during their childhood. To achieve the purpose of this study, three questions have been formulated to gain a deeper understanding on the subject. LÄS MER

  4. 4. Influencers och skönhetsideal :   ’’Dom är ju snygga även om deras utseende är fejk’’  

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Emilia Nordlund; Sjölén Simone; [2023]
    Nyckelord :Social media; Influencer; Cosmetic procedures; Beauty standards; Impact; Sociala medier; Influencer; Skönhetsingrepp; Skönhetsideal; Påverkan;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka och diskutera huruvida influencers påverkar människor när det kommer till skönhetsideal. Undersökningen syftar till att öka förståelsen för vilka faktorer som kan ligga bakom att personer överväger eller beslutar sig för att göra ett skönhetsingrepp. LÄS MER

  5. 5. “Det är väl ingen som bryr sig om jag opererar mina bröst?” : Hur skönhetsideal, kroppsligheter och makt porträtteras i dokumentärserien Dokument inifrån: Priset vi betalar

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Centrum för genusvetenskap

    Författare :Maja Berg; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka hur skönhetsideal, kroppsligheter och makt porträtteras i dokumentärserien Dokument inifrån: Priset vi betalar. En multimodal kritisk diskursanalys samt ett ramverk sammansatt av teoretiska förklaringar av makt, disciplinering, diskurs, performativitet, skönhetsideal och blickar har använts i syfte att studera hur dokumentärens språkliga och visuella element formar porträtteringen av skönhetsideal, kroppsligheter och makt. LÄS MER