Sökning: "skönhetsideal och ekonomi"

Hittade 2 uppsatser innehållade orden skönhetsideal och ekonomi.

  1. 1. ”Vanliga” kvinnor : en kritisk diskursanalys av den kvinnliga framställningen i kommersiellt syfte

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Emelie Wassberg; Eva-Louise Castefelt; [2020]
    Nyckelord :“ordinary” women; consumer culture; market communication; co-creation; traditional portrayal; identification; discourses; ethics.; “vanliga” kvinnor; konsumentkultur; marknadskommunikation; samskapande; traditionell framställning; identifiering; diskurser; etik.;

    Sammanfattning : Advertising and media creates and maintains standardized norms and beauty ideals for how women should look and it is often not realistic or representative of ordinary women. Consumers are now demanding representation of women who differs from the unreachable ideals and show how ordinary women actually look. LÄS MER

  2. 2. "Modets väktare" och "modets frihetskämpar" : - En kvalitativ studie om modebloggar

    Kandidat-uppsats, Fakulteten för ekonomi, kommunikation och IT

    Författare :Cecilia Karlsson; [2008]
    Nyckelord :fashion blogs; ideal of beauty; alternative publicity; performativitiy; modeologi; rhetoric; web 2.0; modebloggar; skönhetsideal; alternativ offentlighet; performativitet; modeologi; retorik; webb 2.0;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur Internet fungerar som arena för alternativ offentlighet och för kommunikativa utövningar om mode- och skönhetsideal. Avsikten är att förstå hur Internet, och i synnerhet bloggen, fungerar som en plats där man kan tillämpa alternativa praktiker på. LÄS MER