Sökning: "skönlitteratur för lågstadiet"

Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade orden skönlitteratur för lågstadiet.

  1. 1. Gå till sida: vart då? : En kvantitativ studie i tillgänglighet, utbud och motivationsrelaterade aspekter inom hypertextuell skönlitteratur för lågstadieelever i svenska skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Jacob Skog; Niclas Larsson; [2024]
    Nyckelord :Hypertext; tillgänglighet; utbud; läsmotivation;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker tillgängligheten och utbudet av hypertextuell skönlitteratur i skol- och kommunbibliotek. Förutom antal och placering av hypertextuella böcker graderades även böckerna efter de faktorer som påverkar intern och extern motivation för att kunna analysera dessas korrelation. LÄS MER

  2. 2. Hur skapas en läskultur? : En kvalitativ studie om hur skolpersonal främjar en läskultur på lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Amanda Ichoaa; Hanna Andreasson; [2023]
    Nyckelord :Läskultur; läsfrämjande; skönlitteratur; skolmiljö;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att fördjupa förståelsen för hur skolledare, lärare och bibliotekarier arbetar för att skapa och främja en läskultur i skolan. Forskningsfrågorna fokuserade på skolledare, lärare och skolbibliotekariens uppfattning om varför elever bör läsa skönlitteratur, skolpersonalens roll i att hantera läskulturen och de utmaningar som läsfrämjande står inför. LÄS MER

  3. 3. Högläsning och strategier som påverkar språkutveckling hos andraspråkselever : En kvalitativ intervjustudie riktad mot årskurserna 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Pernilla Nilsson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Invandring har ökat markant de senaste årtiondena vilket bidragit till att skolväsendet har fått fler flerspråkiga elever. Det ställer krav på lärare att jobba språkutvecklande utifrån ett andraspråksperspektiv. LÄS MER

  4. 4. Kön och genus i skönlitterära böcker : En analys av hur karaktärer skildras i text och bild

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Ida Olsson; Jennifer Persson; [2023]
    Nyckelord :normer; kön; genus; critical literacy; skönlitteratur för lågstadiet;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. ”Jag tror på belöning men inte på bestraffning” så arbetar tre lärare med skönlitteratur i årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Nawar Hammoud; [2023]
    Nyckelord :lågstadiet; läsmotivation; skönlitteratur;

    Sammanfattning : Denna studie syftade till att öka kunskapen om hur lärare i årskurs 3 arbetar med skönlitteratur i undervisningen och hur de främjar elevernas läsmotivation. För att besvara syftet genomfördes semistrukturerade intervjuer med tre klasslärare från olika skolor i årskurs 3. Varje lärare intervjuades separat. LÄS MER