Sökning: "skillnader likheter hur förskolor arbetar med utomhuspedagogik"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden skillnader likheter hur förskolor arbetar med utomhuspedagogik.

  1. 1. Utomhuspedagogik i stadsmiljö respektive på landsbygd

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Anny Pettersson; Camilla Hansson Everhagen; Hanna Andersson; [2024-02-26]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; pedagogik; förskola; förskollärare; lärande; undervisning; lärmiljö; plats; outdoor education; preschool; preschool teacher; education; learning environment;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att bidra med kunskap om hur förskollärare arbetar med utomhuspedagogik på förskolor med tillgång till olika sorters närmiljöer. I studien fokuseras stadsmiljö respektive landsbygd för att undersöka om det finns några likheter och skillnader i hur förskollärare tar tillvara omgivande miljö i utomhuspedagogiskt syfte. LÄS MER

  2. 2. Utomhuspedagogik : Förskollärares inställning till de yngsta förskolebarnens utveckling och lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sabina Klintefors; Anna Svensson; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Studien kommer att undersöka förskollärares inställning till utomhuspedagogik för de yngsta förskolebarnen i förskolan. Vilka möjligheter och begränsningar i den pedagogiska praktiken samt fördelar och nackdelar till hälsa och välmående ser förskolläraren med utomhuspedagogiken? Vad anser förskollärare att utomhuspedagogiken tillför de yngsta barnens utveckling och lärande? Studien undersöker hur förskollärare arbetar med utomhuspedagogik för att främja de yngsta barnens utveckling och lärande samt vilken syn de har på utomhuspedagogik. LÄS MER

  3. 3. "Det som kan göras inne kan göras ute" : -En intervjustudie om förskollärares syn på utomhuspedagogik och dess inverkan på barns lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sofia Filippidou; Camilla Rang Timander; [2019]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; förskola; intervjustudie; barns lärande; praktiskt lärande;

    Sammanfattning : Sammanfattning Utomhuspedagogik är en pedagogisk inriktning som har fått mycket uppmärksamhet. Syftet med denna studie ämnar jämföra förskollärares syn på utomhuspedagogik och deras syn på barns lärande utomhus, i olika typer av förskolor. LÄS MER

  4. 4. Hur förskolor arbetar med utomhuspedagogik : En undersökning på fem förskolor

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Rikard Nordén; [2013]
    Nyckelord :utomhuspedagogik; skillnader likheter hur förskolor arbetar med utomhuspedagogik; hur används utomhuspedagogik som komplement till barns lärande;

    Sammanfattning : Utomhuspedagogik är något som diskuteras på ett positivt sätt i olika sammanhang och med olika utgångspunkt, inom både förskolan och andra typer av skolverksamheter och även till exempel media. Syftet med den här uppsatsen är att undersöka förskolors arbete med utomhuspedagogik. LÄS MER

  5. 5. Lek ute, var ej inne, bra för hjärta, klok i sinne ­ en studie om utomhuspedagogik och I ur och skur-verksamhet

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Sandra Johansson; Altéa Johansson; ; [2008]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; I ur och skur; inlärning; hälsa; ;

    Sammanfattning : Syftet med vårt examensarbete är att undersöka hur begreppet utomhuspedagogik beskrivs i relevant litteraturoch av aktiva utomhuspedagoger. Vi menar att detta syfte bidrar till att vi får en djupare och mer nyanseradförståelse för utomhuspedagogik som arbetssätt. LÄS MER