Sökning: "skola b uppsats"
Visar resultat 6 - 10 av 15 uppsatser innehållade orden skola b uppsats.
6. Dator eller ordbok? : En studie om datorer som ett hjälpmedel i undervisningen
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Sektionen för lärarutbildning (LUT)Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att jämföra inlärning med hjälp av dator gentemot inlärning med hjälp av ordbok. Två klasser på samma gymnasieskola och samma program, har blivit testade på ordförståelse. Under en lektion fick klass A använda sig av datorer medan klass B fick använda ordböcker. LÄS MER
7. Marknadsföring av gymnasieskolor
L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Sammanfattning Titel: Marknadsföring av gymnasieskolor – En analys av två gymnasieskolor ur ett textanalytiskt- och producentperspektiv Författare: Johan Carlén och Sally Cloodt, Medie- och kommunikationsvetenskap vid institutionen för kommunikation och medier, Lunds Universitet. Innehåll: Som studenter i ämnet medie- och kommunikationsvetenskap har i vår b-uppsats valt att studera två gymnasieskolor i Lund, en fristående och en kommunal, och undersökt hur de arbetar med marknadsföring och kommunikation på deras hemsidor. LÄS MER
8. Vägledarens paradoxala roll
Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : För cirka ett år sedan satt vi på samma plats som idag. Vid den tidpunkten skrev vi vår b-uppsats, Irrationella yrkesval, finns det? En uppsats om när studie- och yrkesvägledare anser att en sökande väljer ett irrationellt yrkesval. Den uppsatsen inspirerade oss till det arbete du läser nu. LÄS MER
9. Lärare och läsinlärning i två skolmiljöer
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : Vår uppsats behandlar skolämnena svenska och svenska som andraspråk och olika lärares arbetssätt i två skilda skolmiljöer. Syftet med arbetet var att granska hur lärare arbetar med läsinlärning d.v.s. LÄS MER
10. Filosofi: en skola för frihet? : Om Unescos filosofiarbete och legitimitetsfrågan
Magister-uppsats, Institutionen för utbildningsvetenskap med inriktning mot humaniora och samhällsvetenskapSammanfattning : Detta arbete är en uppsats på avancerad nivå inom det utbildningsvetenskapliga fältet och undersöker hur skolämnet filosofi legitimeras utifrån Unesco:s filosofiarbete. Utgångspunkten är vad som kallas de didaktiska grundfrågorna – eller Vad?, Hur? och Varför? ett visst ämne studeras – och uppsatsen berör således även filosofididaktik i stor utsträckning. LÄS MER