Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Konsten att söka tilläggsbelopp : En kvalitativ intervjustudie om specialpedagogers och speciallärares upplevelser av att söka tilläggsbelopp

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Jessica Lilja; Dzeneta Kasapovic; [2022]
    Nyckelord :Tilläggsbelopp; likvärdig skola; särskilt stöd; finansiering av särskilt stöd; rättvisa; etiskt dilemma;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur specialpedagoger och speciallärare i kommunal verksamhet på högstadiet och gymnasiet upplever arbetsprocessen med att ansöka om tilläggsbelopp. Vi valde detta område för att vi har uppmärksammat och ifrågasatt hur omfattande särskilt stöd beviljas och tillgodoses. LÄS MER

  2. 2. Vem bestämmer över kepsen? : En essä om hur traditioner, etik, normer och elevinflytande påverkar elevers vardag i skolan och på fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Fredrik Bothén; [2017]
    Nyckelord :Fritidshem; etik; norm; elevinflytande;

    Sammanfattning : I denna vetenskapliga essä har jag som blivande pedagog på fritidshem undersökt huruvida mitt agerande i ett dilemma kunde gjorts annorlunda eller om mitt agerande var rätt utifrån ett antal teorier och perspektiv. Dilemmat utgår från att jag lyfter två frågor på ett arbetslagsmöte, dels om eleverna verkligen behöver vara tysta i fem minuter när de ska äta mat för att sedan prata, dels om eleverna måste ta av sig kepsen inomhus då det uppkommer heta diskussioner mellan lärare och elever om kepsen vara eller inte vara inomhus. LÄS MER

  3. 3. Läsvänlig litteratur som skildrar utanförskap : En studie om oavsiktliga konsekvenser och symboliskt våld i skolan

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Hillevi Olterman; Janina Kingstedt; [2015]
    Nyckelord :symbolic violence; unintended consequences; reading ability; social exclusion; symboliskt våld; oavsiktliga konsekvenser; läskunskap; socialt utanförskap;

    Sammanfattning : Denna uppsats belyser oavsiktliga konsekvenser som kan uppstå när skolpersonal rekommenderar läsvänliga böcker som skildrar utanförskap. Uppsatsen ämnar söka svar på om skolans pedagogiska åtgärd att rekommendera läsvänliga böcker kan ses som en oavsiktlig symbolisk våldföring samt undersöka vilka etiska dilemman som kan uppstå på grund av att böckerna skildrar utanförskap. LÄS MER

  4. 4. Värdegrundsarbete i skolan. En studie av gräsrotsbyråkraters utmaningar.

    L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Hanna Nylund; Elin Elmquist; [2013]
    Nyckelord :skola; lärare; värdegrund; etiskt dilemma; gräsrotsbyråkrater; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Vi har undersökt hur lärare på en grundskola upplever värdegrundsarbetet på den skolan de arbetar på. Genom åtta stycken intervjuer med lärare i både teoretiska och praktiska ämnen har vi fått en bred insyn i den aktuella skolans arbete med etik och moral. För att få en djupare förståelse för lärarnas svar har vi bl.a. LÄS MER

  5. 5. Hur unga kvinnor resonerar kring abort och sin sexuella hälsa

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Vårdvetenskap

    Författare :Carolina Bengtsson; Theodora Ödåsen; [2010]
    Nyckelord :unga kvinnor; abort; sexuellt risktagande information; sexuell hälsa;

    Sammanfattning : Av antalet aborter som genomförs i Sverige, är andelen av dem 19.9 procent unga kvinnor under 19 år. En av barnmorskans arbetsuppgifter är att arbeta för att främja unga kvinnors sexuella hälsa, genom att informera om preventivmedel, sexuellt överförbara infektioner och livsstilens betydelse i sammanhanget. LÄS MER