Sökning: "skolformer i sverige"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden skolformer i sverige.

  1. 1. Att undervisa elever med hörselnedsättning : En fenomenografisk studie om lärares erfarenheter och uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jenny Andersson; [2023]
    Nyckelord :Hörselnedsättning; inkludering; erfarenheter; uppfattningar; intervju; fenomenografi;

    Sammanfattning : Majoriteten av de elever som har hörselnedsättning går i dag inkluderade i ordinarie undervisning i vanliga klasser. Enligt skollagen har dessa elever rätt till likvärdig utbildning och anpassningar ska göras inom ramen för den ordinarie utbildningen. LÄS MER

  2. 2. Komvuxrektorer och samverkan -förutsättningar, möjligheter och risker.

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Sara Utku; [2023]
    Nyckelord :Collaboration; MAE; school leaders; labour market orientation; manoeuvring space; Samverkan; komvux; komvuxrektorer; kompetensförsörjning; handlingsutrymme;

    Sammanfattning : Tidigare forskning har visat att skolledare i sitt arbete kämpar med att hantera motstridiga krav från omgivningen i förhållande till de mål som formuleras i styrdokument och policy. När det gäller styrningen har målen för den kommunala vuxenutbildningen (komvux) utökats till att inkludera mer uttalade arbetsmarknadsrelaterade mål. LÄS MER

  3. 3. Verifiering av värmeeffektbehov och energianvändning i ombyggd skola : En del i arbetet för certifieringen Miljöbyggnad 3.0 av Maja Beskowskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad fysik och elektronik

    Författare :André Bergmark; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : För att Sverige ska nå regeringens miljömål för ”God bebyggd miljö” måste både tjänste- och bostadssektorn minska sin totala slutliga energianvändning. Genom att certifiera befintliga och nya byggnader mot Miljöbyggnad ser man till att dem håller en hög standard sett till energieffektivitet och hållbarhet. LÄS MER

  4. 4. Övergången mellan förskola och förskoleklass : en kvantitativ studie om betydelsen av kontinuitet vid förskoleklassens mottagande av elever i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Linn Andersson; Maria Fredriksson; Linda Vincent; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Studien tar sin utgångspunkt i övergångar mellan förskola och förskoleklass med fokus på begreppet kontinuitet och dess betydelse för mottagandet av elever i behov av särskilt stöd. Övergången kan ses som ett möte mellan två skolformer med möjlighet för informationsutbyte, inte minst rörande elever i behov av särskilt stöd, elever som inte fått någon tydlig plats i tidigare forskning rörande mottagandet i förskoleklass. LÄS MER

  5. 5. Jag har det bättre nu : Hur några elever från gymnasiesärskolans nationella program upplevt bytet av skolform

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Eva Karin Themar; [2021]
    Nyckelord :grundsärskola gymnasiesärskola; skolformsbyte; inkludering; delaktighet; namnbyte;

    Sammanfattning : Alla barn och unga i Sverige har rätt till utbildning och för personer med intellektuell funktionsnedsättning finns möjligheten att följa grundsär- och gymnasiesärskolans läroplan istället för grund- och gymnasieskolans (SFS 2010:800). Denna studie utgår från ett elevperspektiv. LÄS MER