Sökning: "skoltradition"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet skoltradition.
1. Fel är inte fel : när fel är en del av att göra rätt
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogikSammanfattning : I studien behandlas frågeställningen ”Hur kan fel användas som ett verktyg av elever i bildämnets skapande processer?”. Med antagandet om att rätt och fel är en norm i skolan och dess undervisning har jag spenderat en vecka med en klass i årskurs åtta. Där utfördes en deltagande observation och några intervjuer. LÄS MER
2. Medier och den logocentriska traditionen i skolans matematikundervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att få ökad kunskap om hur tre grundskolelärare använder olika medier i matematikundervisningen mot bakgrund av den logocentriska traditionen i skolan. Jag kommer att utgå från följande frågeställningar i min studie:•På vilka olika sätt gestaltas den logocentriska traditionen i matematikundervisningen i en årskurs 1, 2 och 4?•Vilka anledningar anger lärare till att de centrala medierna i undervisningen i skolan är de logocentriska uttrycksformerna och inte de kinestetiska, visuella och auditiva uttrycksformerna?•Hur uppfattar lärare att de visuella, auditiva och kinestetiska uttrycksformerna utvecklas i en logocentrisk skoltradition?Teorin i mitt examensarbete definierar begreppen medier och logocentrisk tradition i matematikundervisningen. LÄS MER
3. Övergången från förskoleklass till årskurs ett : En studie om elevers bokstavsinlärning i förskoleklassen och hur deras kunskaper bemöts i årskurs ett
Kandidat-uppsats, Institutionen för utbildning, kultur och medier; Institutionen för didaktikSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur man arbetar med bokstavsinlärning i förskoleklass och årskurs ett och hur lärarna samverkar med varandra vid övergången mellan dessa verksamheter. För att uppnå syftet har vi intervjuat lärare i både förskoleklass och grundskola om deras erfarenheter, tankar och åsikter kring bokstavsinlärning samt observerat deras verksamhet. LÄS MER
4. ”Livet är ingen tipspromenad!”
C-uppsats,Sammanfattning : Syfte: Syftet med vår uppsats är att utröna huruvida det är förenligt med det målstyrda betygssystemet attanvända poäng och betygsättning på prov och undersöka hur vanligt förekommande det är bland lärare.Huvudfråga: Är poäng- och betygsättning på prov, utifrån litteraturen och teorier om prov, förenligtmed det målstyrda betygssystemet?Metod: Vi har gjort en undersökning bland gymnasielärare i centrumområden, i Göteborg för att se i vilkenutsträckning gymnasielärare använder sig av poängsättning och betyg vid enstaka provtillfällen. LÄS MER
5. Alfabetisering - vad innebär det för individen? : En studie om illitteratas väg genom sfi-undervisningen
Kandidat-uppsats, Institutionen för språk och litteratur, SOLSammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka vad det innebär att gå från att vara illitterat till att bli litterat med fokus på den enskilde individen. Syftet är också att undersöka vad den studerande inom så kallade alfabetiseringsprogram anser att undervisningen bör innehålla när det gäller metoder, material och upplägg. LÄS MER