Sökning: "skriva fördjupning"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden skriva fördjupning.

  1. 1. ”ÄR DU NYFIKEN PÅ ATT STUDERA VIDARE?”

    Magister-uppsats,

    Författare :Hanna Ferlin; Linnea Hopf; [2024-02-12]
    Nyckelord :Fundamentals of Care; kirurgisk vård; kunskap; patientsäkerhet; specialistsjuksköterska; specialistsjuksköterskeutbildning;

    Sammanfattning : Bakgrund: Kompetensförsörjningen är en stor utmaning för den svenska sjukvården, i samtliga av landets regioner saknas specialistsjuksköterskor och det är brist på erfaren personal. Kompetensbristen kan utgöra ett hot mot patientsäkerheten. LÄS MER

  2. 2. Metoder för att anpassa undervisningen i modernaspråk för särskilt begåvade elever genomdifferentiering, berikning och/eller acceleration : En systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Anna Belin; [2022]
    Nyckelord :särskilt begåvade elever; moderna språk; gifted; gifted students; acceleration; enrichment; differentiation; modern languages;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att fördjupa kunskapen om särskilt begåvade elevers behov avanpassningar, och att, genom att läsa tidigare forskning, hitta metoder och strategier för attanpassa undervisningen för särskilt begåvade elever i högstadiet, genom användning avexempelvis differentiering, berikning och/eller acceleration, främst i ämnet moderna språk.Resultatet av mina sökningar visar att det finns många beprövade sätt att differentieraundervisning på som gynnar särskilt begåvade elevers inlärningssätt, bland annat genomindividuella instruktioner, nivågrupperingar av olika slag samt anpassad- och/ellerkomprimerad/utökad läroplan. LÄS MER

  3. 3. ANALYS OCH VÄRDERING I SLÖJDEN : Utvecklande eller ett nödvändigt ont?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Theresa Wallentin; [2021]
    Nyckelord :slöjdprocess; lärande; fördjupad kunskap;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka hur slöjdlärare arbetar med elevers analys och värdering av den egna arbetsprocessen i slöjd. Undersökningen är gjord med kvalitativmetod med semistrukturerade intervjuer med förutbestämda frågor. LÄS MER

  4. 4. Jag ville tillrättavisa, inte mötas : En essä om svåra och problematiska möten med vårdnadshavare i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Tonnie Nilsson; Jenny Pierson; [2020]
    Nyckelord :Violations; Threats; Equal treatment; Preschool; Ethics of Proximity; Phenomenology; Hermeneutics; Relationships; Grounds for Discrimination; Laws; Kränkningar; Hot; Likabehandling; Förskola; Närhetsetik; Fenomenologi; Hermeneutik; Relationer; Diskrimineringsgrunderna; Lagar;

    Sammanfattning : I denna essä som vi tillsammans har skrivit har vi först och främst utgått från kränkningar och hot i förskolan, kränkningar och hot som kommer från vårdnadshavare. Även hur vi i förskolan arbetar med likabehandling, och vad det kan få för konsekvenser av att utsätta någon för kränkningar och hot, genom exempelvis de lagar vi har att förhålla oss till i den svenska förskolan. LÄS MER

  5. 5. Lärares arbete med läs- och skrivundervisning i klassrummet : En observations- och intervjustudie med lärare i årskurs 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Elin Norrlén; [2018]
    Nyckelord :Läsinlärning; skrivinlärning; läsutveckling; skrivutveckling; lärare; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : I skolans styrdokument står det skrivet under syftet i svenskämnet att eleverna ska inspireras till att vilja läsa och skriva. Eleverna ska genom undervisningen få utveckla sin förmåga att kommunicera genom tal och skrift. LÄS MER