Sökning: "skriva vetenskapligt"

Visar resultat 11 - 15 av 19 uppsatser innehållade orden skriva vetenskapligt.

  1. 11. Sambandet mellan Electronic word-of- mouth, motivation, kundengagemang, kundnöjdhet och kundlojalitet

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Antonie Skansenhäll; [2016]
    Nyckelord :Electronic word-of-mouth; eWOM; kundengagemang; kundnöjdhet; kundlojalitet; motivation; motivationer;

    Sammanfattning : Ämnet som denna studie handlar om är Electronic word-of-mouth och studiens syfte är att ta reda på vad som motiverar kunder att skriva Electronic word-of-mouth och vilka samband kunderna anser att motivationen har med kundengagemang, kundnöjdhet och kundlojalitet.Den metod som har använts är kvalitativa semistrukturerade intervjuer samt ett system som kallas Dialogue-Hermeneutic Method, DHM, en form av mindmap-system för att strukturera upp respondentens subjektiva teori. LÄS MER

  2. 12. Vetenskapligt skrivande i skolan : En kvalitativ studie av gymnasieelevers kritiska och diskursiva kompetens

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur

    Författare :Caroline Östin; [2016]
    Nyckelord :Vetenskapligt skrivande; vetenskaplig text; diskursiv kompetens; kritisk kompetens; källhantering;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande uppsats är att undersöka hur gymnasieelever närmar sig det vetenskapliga skrivandet. Studien undersöker även elevers diskursiva och kritiska kompetens. Bakgrunden till undersökningen utgörs av reformen som genomfördes i gymnasieskolan 2011 och dess nya krav på vetenskaplighet i text inom svenskämnet. LÄS MER

  3. 13. Kopist, samplare, omskapare eller referent? : En studie av skribentroller vid källhantering i svenska och svenska som andraspråk på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Klara Ollson; [2016]
    Nyckelord :källhantering; skribentroller; vetenskapligt skrivande; elevtext; svenska; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen syftar till att belysa källhantering i underkända texter av vetenskaplig karaktär från de nationella proven i svenska 3 och svenska som andraspråk 3 på gymnasiet. Källhanteringen granskas med textuell innehållsanalys och skribentrollerna kopist, samplare, omskapare och referent används som analysverktyg (Nilsson 2002). LÄS MER

  4. 14. Barn i riskzon. Tidiga tecken på läs och skrivsvårigheter/dyslexi i förskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Agneta Svensson; [2015-10-12]
    Nyckelord :tidiga tecken; läs och skrivsvårigheter dyslexi; förskolan; skriftspråk; förebyggande åtgärder;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens ena syfte är att studera och försöka förstå, hur förskollärarna i förskolan tän-ker om och vad de uppfattar vara tidiga tecken på läs och skrivsvårigheter/dyslexi i förskolan. Studiens andra syfte är att studera förskollärarnas tankar, om deras innebörder i ett förebyg-gande arbetssätt i barns språkutveckling, för att kunna stärka självförtroendet hos de barn som befinner sig i riskzonen för läs- och skrivsvårigheter/dyslexi. LÄS MER

  5. 15. Barns uppfattning av historiebruk i skönlitteraturen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Alexandra Eljin; [2014]
    Nyckelord :Historiebruk; historiemedvetande; läsintresse; textval; elevers läsning;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att ta reda på vilka historiebruk barnförfattare använder sig av när de skriver om historia och att ta reda på vilket historiebruk barnen uppfattar i skönlitterära böcker samt vilka historiska aspekter i skönlitteraturen som barn intresserar sig för. Målet är att bli medveten om det finns ett specifikt historiebruk som lockar barn att läsa skönlitterära böcker med historiska aspekter. LÄS MER