Sökning: "skrivförmåga"

Visar resultat 16 - 20 av 211 uppsatser innehållade ordet skrivförmåga.

  1. 16. Elevers val av skrivverktyg : i skolan och på fritiden

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Anette Gustafsson; [2023]
    Nyckelord :skrivverktyg; skrivförmåga; svenska;

    Sammanfattning : Bakgrund: I kursplanen för grundskolan står det på flera platser att eleven ska utveckla sin förmåga att uttrycka sig genom skrift. De förväntas skriva olika typer av texter i varierande omfattning och de har genom skolan tillgång till skoldatorer samt papper och penna som skrivverktyg. LÄS MER

  2. 17. Lärares syn på hur en begränsad läs- och skrivförmåga kan påverka matematikundervisningen - En intervjustudie om lärares tillvägagångssätt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Emilia Eriksson; Olivia Sjöström; [2023]
    Nyckelord :Arbetsformer; hinder; inkludering; lågstadiet; matematikinlärning; möjligheter; samband;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskap om hur lärare uppfattar och beskriver tillvägagångssätt för att stärka matematikundervisningen för elever med begränsad läs-, skriv- och språkförmåga. Det är ett viktigt ämne att undersöka eftersom språket, det vill säga tal-, läs- och skrivförmågan, används inom alla ämnen i skolan. LÄS MER

  3. 18. Undervisningsstrategier i den tidiga skrivundervisningen : Läraresupplevelser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Linda Olsen; Maria Frykén; [2023]
    Nyckelord :Skrivundervisning; Undervisningsstrategier; Grundskolan; kvalitativa intervjuer.;

    Sammanfattning : Att leva och verka i dagens informationssamhälle ställer ett allt högre krav på individens skrivförmåga. I skolan möts elever av höga krav på skrivförmåga redan i grundskolans tidiga år. Att utforma en undervisning som främjar alla elevers skrivutveckling samt leder dem till att nå de ökade kraven ställer höga krav på lärare. LÄS MER

  4. 19. ”Jag tänker att det är ungefär som en miniräknare” : En kvalitativ studie i svensklärares uppfattningar om Chat GPTs påverkan på elevers textproduktion i svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Vendela Thulin; [2023]
    Nyckelord :ChatGTP; elever; examination; läsförmåga; svensklärare; skrivförmåga textproduktion;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka några svensklärares uppfattningar om Chat GPTs påverkan på elevers textproduktion i svenskämnet. Materialet utgörs av semistrukturerade intervjuer med nio legitimerade svensklärare och har bearbetats enligt innehållsanalys. LÄS MER

  5. 20. Assisterande teknik ur ett specialpedagogiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anna Cronström; Elin Malm; [2023]
    Nyckelord :assisterande teknik; kompetensutveckling; motivation; self-efficacy; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract  Cronström Anna och Malm Elin (2023). Assisterande teknik ur ett specialpedagogiskt perspektiv. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp. LÄS MER