Sökning: "skrivutveckling och berättande text"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden skrivutveckling och berättande text.

  1. 1. Skriva är inte min grej

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Maria Ljungberg; Sirpa Magnusson; [2022-10-14]
    Nyckelord :skrivsvårigheter; berättande text; stöttning; elevperspektiv; stavning; studiero;

    Sammanfattning : För att kunna deltaga fullt ut i vårt samhälle idag krävs det att du är skrivkunnig. Det är en demokratisk rättighet för alla, även för de som är i läs- och skrivsvårigheter, trots att skrivandet kan upplevas kämpigt. Skrivandet är en komplex process som innehåller flera moment som behöver befästas. LÄS MER

  2. 2. Utomhuspedagogikens inverkan på berättande texter : En empirisk studie om skapandet av berättande texter i en utomhusmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Linn Johansson Dahl; Elliana Aronsson; [2022]
    Nyckelord :Outdoor education; green education; outdoor teaching; wilderness schooling; writing development and narrative text; Utomhuspedagogik; skrivutveckling och berättande text;

    Sammanfattning : Forskning påvisar ett flertal positiva effekter av utomhuspedagogik, såsom förbättrad fysisk hälsa och social interaktion, men utomhusundervisning i svenskämnet är i dagsläget ett område som endast studerats i begränsad omfattning. Denna studie syftar därför till att undersöka hur en svensklektion med fokus på berättande texter genomförs utomhus. LÄS MER

  3. 3. Skrivutveckling i grundskolans tidiga år

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Marcus Åkerlund; Sabrie Tahiri; [2021]
    Nyckelord :digitala verktyg; grundskolans tidiga år; motivation till skrivande; skrivförmåga; skrivundervisning; skrivutveckling.;

    Sammanfattning : Elevers skrivutveckling är en central del av kursplanen för ämnet svenska, ändå prioriteras inte elevers skrivande i samma omfattning som elevers läsande. Därför vill vi i den här kunskapsöversikten fokusera på vad som påverkar elevers skrivande och vad som verkar skrivutvecklande. LÄS MER

  4. 4. Skrivundervisning i skolans mellanår : En studie om hur grundskolelärare i årskurs 4-6 arbetar med skrivundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Sarah Lönn; Madeleine Hedman; [2017]
    Nyckelord :grundlärare 4-6; texttyper; skrivdidaktik; skrivpedagogik; didaktiska redskap; genrepedagogik; skrivinlärning; skrivutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka hur verksamma grundlärare i årskurs 4–6 arbetar med elevers skrivande. Vi har undersökt hur lärarna följer upp elevers skrivutveckling, vilka didaktiska redskap och metoder de använder, vad skriftspråket är för dem samt vilka texttyper deras elever vanligast arbetar med. LÄS MER

  5. 5. "Vi pratar om texten för att bli bättre" : En studie om elevers samtal om text som en del i skrivandet

    Kandidat-uppsats, Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Patric Andersson; [2013]
    Nyckelord :Interaktion; andraspråk; textsamtal; genrepedagogik; skrivutveckling; språkintroduktion;

    Sammanfattning : Denna studie kretsar kring tre andraspråkselevers samtal om texter. Studien är inspirerad av aktionsforskning och har haft ett uttalat syfte att utveckla författarens undervisning. LÄS MER