Sökning: "sociala medier positivt"

Visar resultat 1 - 5 av 230 uppsatser innehållade orden sociala medier positivt.

  1. 1. TikTok-spiritualitet : praktiker, emotionalitet och intima offentligheter inom digital andlighet

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Märta Bode; Silje Nordback; Annie Wik; [2024]
    Nyckelord :spiritualitet; sociala medier; TikTok; känslor; känsloregler; intim offentlighet; Social Sciences;

    Sammanfattning : I denna studie analyseras åtta inlägg skapade av fyra influencers inom spiritualitetsgenren på TikTok. Genom de teoretiska perspektiven kring känsloregler (Hochschild 2012) och intima offentligheter (Berlant 2008) utforskar vi hur TikTok-användare engagerar sig i andliga praktiker och delar sina känslor kopplade till dessa på plattformen. LÄS MER

  2. 2. Patientens förväntningar på fysioterapeuten och dess påverkan på behandling : Ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Linda Byström; Elis Nilsson; [2024]
    Nyckelord :Fysioterapeut; genus; målsättning; patientdelaktighet; rehabilitering;

    Sammanfattning : Bakgrund: Mötet mellan vårdgivare och patient är kärnan i hälso- och sjukvårdens verksamhet där patientdelaktighet och målsättning har visat sig vara betydelsefulla för resultat i rehabiliteringen. Genus, de socialt och kulturella föreställningarna, leder till att det inte alltid är jämställt mellan könen och därmed inom vården. LÄS MER

  3. 3. Selfie med Syfte: Influencers som aktivister

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Elma Hrnjic; Sandra Sjöström; [2024]
    Nyckelord :Influenceraktivism; Varumärkesaktivism; Konsumentupplevelser; Influencer; Varumärkesautenticitet.; Business and Economics;

    Sammanfattning : Examensarbetets titel: Influenceraktivism - En kvalitativ studie med narrativ ansats för att ta del av svenska konsumenters upplevelser när influencers använder varumärkesaktivism i sitt varumärke. Ämne/kurs: FEKH29, Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå, 15HP Författare: Elma Hrnjic och Sandra Emelie Sjöström Handledare: Sofia Ulver Nyckelord: Influenceraktivism, Varumärkesaktivism, Konsumentupplevelser, Influencer, Varumärkesautenticitet Syfte: Det övergripande syftet med studien är att undersöka svenska konsumenternas upplevelse när svenska influencers engagerar varumärkesaktivism i sina kanaler på sociala medier. LÄS MER

  4. 4. Att tro på sig själv som förälder : En studie om föräldraförmågans dimensioner i förhållande till den självupplevda föräldrabarnrelationen.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Psykologi

    Författare :Monika Gavene; Marina Turial; [2024]
    Nyckelord :Parental self-efficacy; Parent-child relationship; TOPSE; Parental self-efficacy; föräldraförmåga; föräldrabarnrelation; TOPSE;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka föräldraförmågans (parental self-efficacy) dimensioner i förhållande till den självupplevda föräldrabarnrelationen. Undersökningen genomfördes som en tvärsnittsstudie av kvantitativ design med 151 deltagare. Deltagarna rekryterades på sociala medier och besvarade en digital enkät. LÄS MER

  5. 5. Digitala verktyg och undervisningsmetoder i grundskolans EFL-undervisning : En kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Adam Mannai; Alex Kindberg; [2024]
    Nyckelord :Undervisning; digitala verktyg; engelska; andraspråksundervisning.;

    Sammanfattning : Engelskan spelar en central roll i dagens samhälle, och som en konsekvens av digitaliseringens framgång under början av 1970-talet stöter vi dagligen på det engelska språket. Barn och ungdomar utsätts också för betydande mängder engelska under sin fritid, främst genom datorspel och sociala medier. LÄS MER