Sökning: "sociala representationer"

Visar resultat 6 - 10 av 127 uppsatser innehållade orden sociala representationer.

  1. 6. Det sociala lärandet på folkhögskolan : En kvalitativ studie om det sociala lärandet på en svensk folkhögskola

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Hampus Gärdh; Joachim Hanslofwa; [2023]
    Nyckelord :Social learning; Identity; Folk high school; Socialt lärande; Identitet; Folkhögskolan;

    Sammanfattning : This study focuses on how students at a folk high school in southern Sweden experience social learning and how their identity is affected. The study is qualitative with a hermeneutic approach and the data was collected through semi-structured individual interviews with a total of eight students studying general courses. LÄS MER

  2. 7. Medias framställning av fenomenet icke-medborgare i Sverige innan valet 2022. En kvalitativ innehållsanalys av representationer av icke-medborgare och sociala problem

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Louise Börjesson; Hamsa Muthena; [2023]
    Nyckelord :Non-citizens; What s the problem represented to be?; problem presentation; media representation; social integration; Social Sciences;

    Sammanfattning : News reports about people being expelled from Sweden, even though they have lived in the country for several years, raise questions such as when a person can be seen as a member of the Swedish community. Even though they in some ways can be seen as a part of the community and being integrated, there seems to be more than just fulfilling some of the criteria that are often talked about in regard to being integrated. LÄS MER

  3. 8. Normkritisk interaktionsdesign - En kvalitativ studie om vilka tillvägagångssätt UX-designers använder för att designa normkritiskt inom interaktionsdesign

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Emma Svanberg; Ella Höjman; [2023]
    Nyckelord :Interaction design; UX design; Social norms; Norm critical design; User-centered design; MDI; Value sensitive design; Interaktionsdesign; UX-design; Sociala normer; Normkritisk design; Användarcentrerad design; MDI; Value sensitive design;

    Sammanfattning : Att sociala normer omedvetet inbäddas i interaktionsdesign har kommit att bli ett problem i takt med den ökade digitaliseringen. Tidigare forskning visar på att interaktionsdesign inte är en neutral plattform utan kan bidra till exkludering genom att förstärka uppfattningen om vem produkten riktar sig mot inom ramarna för de sociala normer som existerar i samhället. LÄS MER

  4. 9. American Sniper och samtidenskrigspropaganda : En multimodal kritisk diskursanalys av gestaltningen av “vi och dem” i enverklighetsbaserad krigsfilm

    L2-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Josefina Rosenberg; Alice Thorsell; [2023]
    Nyckelord :Propaganda; agenda setting theory; orientalism; nationalism; patriotism; Propaganda; dagordningsteorin; orientalism; nationalism; patriotism;

    Sammanfattning : I denna fallstudie har vi undersökt hur en krigsfilm kan använda sig av olika gestaltningar och representationer av “vi och dem” och därför riskerar att sprida propaganda och därigenom även potentiellt påverka dagordningen genom att påverka den rådande diskursen. Vi valde filmen American Sniper som empiriskt material då den är baserad på verkliga händelser och att vi därför kan se huruvida detta påverkar möjligheten att använda spelfilm för att potentiellt påverka diskursen. LÄS MER

  5. 10. Interkulturellt arbete i förskolan : En studie om förskolepedagogersinterkulturella arbete och perspektiv i en monokulturell miljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Vanessa Hernandez Ponce; [2022]
    Nyckelord :interkulturalitet; kulturell mångfald; monokulturell;

    Sammanfattning : Sammanfattning Denna studie behandlar interkulturalitet i monokulturella förskolor. Det som studeras är hur förskolepedagoger arbetar för värdet av kulturell mångfald i deras verksamhet. Studien är av kvalitativ natur och genomfördes via gruppintervjuer och enskilda intervjuer. LÄS MER