Sökning: "socialt företagande sociala företag"

Visar resultat 1 - 5 av 38 uppsatser innehållade orden socialt företagande sociala företag.

  1. 1. Hur används hållbarhetsredovisningen för att behålla respektive reparera verksamhetens legitimitet? : Samt finns det någon koppling mellan intressentgrupp och legitimitetsstrategi?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Julia Fransson; Rungthiwa Phuengphop; [2023]
    Nyckelord :Sustainability accounting; legitimacy theory; stakeholder theory; scandal; Hållbarhetsredovisning; legitimitetsteori; intressentteori; skandal;

    Sammanfattning : Bakgrund & Problem: Företag idag ställs inför nya krav om socialt- och miljömässigt ansvar och bedöms utefter deras förmåga att uppfylla dessa. Därmed har kommunikation och redovisning genom hållbarhetsrapporten blivit viktig. LÄS MER

  2. 2. Hållbarhet och systematisk risk : En kvantitativ studie om ESG och betavärde ur ett europeiskt och amerikanskt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Niklas Lönn; Lovisa Veenstra; [2023]
    Nyckelord :sustainable investments; systematic risk; investments; ESG; environmental; social; governance and geographical differences; hållbara investeringar; systematisk risk; investering; ESG; miljö; socialt ansvar; bolagsstyrning; regionala skillnader;

    Sammanfattning : Trenden med hållbara investeringar har vuxit sig starkare och intressenter ställer krav på etiskt företagande och söker möjligheter till hållbara investeringar. Fenomenet ESG, miljö (E), sociala aspekter (S) och bolagsstyrning (G), är ett av få medel som bedömer och jämför hållbart företagande. LÄS MER

  3. 3. ”Om man inte har något intresse för människor så är man på fel plats” : En kvalitativ studie om hur mellanchefer upplever sin psykosociala arbetsmiljö utifrån krav-kontrollstödmodellen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Margaret Jadoun; Naya Ibrahim; Toba Honardoost; [2023]
    Nyckelord :Middle managers; work requirements; control; social support at work; psychosocial work environment; Mellanchefer; arbetskrav; kontroll; socialt stöd i arbetet; psykosocial arbetsmiljö;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka hur mellanchefer inom privat sektor upplever sin psykosociala arbetsmiljö utifrån sina krav, sin kontroll och det sociala stödet i arbetet. Mellanchefer är en utmärkande grupp med sämre psykosocial arbetsmiljö och chefer i allmänhet har högst rapporterade fall relaterat till stress och andra psykiska påfrestningar. LÄS MER

  4. 4. Personalretention med hjälp av corporate social responsibility : En kvalitativ studie om sambandet mellan socialt ansvarstagande, kommunikation av socialt ansvarstagande och employer branding

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Emma Bredberg; Hannah Ericson; Moa Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Corporate social responsibility; social responsibility; CSR communication; employer branding; employee retention; Corporate social responsibility; socialt ansvarstagande; CSR-kommunikation; employer branding; personalretention;

    Sammanfattning : Bakgrund och syfte: Dagens ökande krav på företag gör att de måste ta samhällsansvar för att hantera utmaningen att behålla personal. Att företag tydliggör sin syn gällande socialt ansvarstagande är en del av employer branding och ett sätt att göra detta är genom kommunikation. LÄS MER

  5. 5. How do B2B use social media to build trust? : An exploratory study in what aspects create, maintain and destroy interorganizational trust

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Elin Adolfsson; Ida Kucera; [2023]
    Nyckelord :B2B; inter-organizational; trust; business relationships; social media; transparency; trust creation; trust maintenance; trust destruction; B2B; interorganisatorisk; förtroende; affärsrelationer; sociala medier; transparens; skapa förtroende; underhålla förtroende; förstöra förtroende;

    Sammanfattning : Social media usage in the B2B sector is increasing at a slower rate than B2C and the research literature sends a unanimous message; B2B firms would benefit in multiple ways using social media as a tool when establishing and entertaining business relationships. The concept of trust is proved to be of great importance in the construction of these relationships. LÄS MER