Sökning: "socialt lärande i fritidshem"

Visar resultat 21 - 25 av 61 uppsatser innehållade orden socialt lärande i fritidshem.

  1. 21. Lärande i leken – frihet och målstyrning : Kunskapsmål och sociala relationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Björn-Erik Karlsson; Robin Olsen; [2022]
    Nyckelord :Fritidshem; Lek; Lärande; Social Utveckling; Skola; Ämneskunskap;

    Sammanfattning : Denna uppsats riktas mot kunskapsområdet lärandet i leken. Syftet är att undersöka och få större förståelse för lekens betydelse för lärandet och hur den uppfattas av pedagoger. Vår metod är semistrukturerade intervjuer, där vi samtalat med nio lärare. Våra informanter är fyra klasslärare och fem lärare i fritidshem. LÄS MER

  2. 22. Rasten ur ett fritidshemsperspektiv : En kvalitativ studie om fritidspedagogers syn på rasten och elevers sociala samspel i olika rastverksamheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Delfs Dennis; Anér Johan; [2021]
    Nyckelord :Recess; leisure-time centre; social interaction; sociocultural perspective; activities; play; Rast; fritidshem; socialt samspel; sociokulturellt perspektiv; aktiviteter; leken;

    Sammanfattning : The recess is a place where many students meet and social context becomes a big part of their day. The recess offers opportunities for students to practice social interaction, which is also a large part of the leisure-time centre's mission. LÄS MER

  3. 23. Fysiska aktiviteter på fritidshemmet : Fritidslärares perspektiv på socialt lärande i fysiska aktiviteter i fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Johan Edlund; Henrik Westerholm; [2021]
    Nyckelord :fritidshem; fritidslärare; fysisk aktivitet; sociala förmågor;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur fritidslärare använder fysiska aktiviteter för att gynna elevers sociala förmågor samt fritidslärares uppfattningar om fysiska aktiviteter som ett sätt att gynna elevers sociala förmågor. För att besvara studiens syfte har följande forskningsfrågor legat till grund för studien: Vilka förutsättningar anser fritidslärare behövs för att arbeta med fysiska aktiviteter som främjar elevers sociala förmågor? Vilka typer av socialt lärande anser fritidslärare kan uppstå kopplat till fysiska aktiviteter i fritidshem? I forskningsbakgrunden belyses hur fysiska aktiviteter kan påverka elevers sociala förmågor samt hur sociala förmågor kan förstås. LÄS MER

  4. 24. ”Kan ni hämta en pinne? Vi ska bygga staket här!” : Denna studie undersöker hur personaler på fritidshemmen tolkar socialt lärande utifrån läroplanen och hur de beskriver att de arbetar med detta i verksamheten.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Mikael Erhardsson; Victor Nordin; [2020]
    Nyckelord :Socialt lärande; fritidshem; lek;

    Sammanfattning : Problemet vi vill undersöka med denna studie är hur personal i fritidshem följer de riktlinjer som finns i läroplanen då tidigare forskning visar på att det är bristande Syftet var att genom gruppintervjuer undersöka hur personalen på fritidshemmen tolkar socialt lärande utifrån läroplanen och hur de beskriver att de arbetar med detta i verksamheten.. LÄS MER

  5. 25. Fritidshemslektion: Mellan skola och fritids

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :August Bondesson; Per Danielsson; [2020]
    Nyckelord :Formellt lärande; fritidshem; informellt lärande; kompletterande uppdrag; kunskapstraditioner; socialt lärande;

    Sammanfattning : I detta examensarbete har vi undersökt en fritidshemsverksamhet som tagit ett steg in i den schemalagda skoldagen. Skolan vi utfört studien på bedriver en sådan verksamhet. I arbetet benämner vi verksamheten som fritidshemslektion. LÄS MER