Sökning: "socialt lärande i fritidshem"

Visar resultat 6 - 10 av 61 uppsatser innehållade orden socialt lärande i fritidshem.

  1. 6. Rasten - en transportsträcka, ren avkoppling eller pedagogisk verksamhet?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Joakim Lind; Simon Gillberg; [2023-10-19]
    Nyckelord :Situerat lärande; praktikgemenskaper; legitimt perifert deltagande; sociala relationer; socialt lärande; rastverksamhet; förhållningssätt; fritidshemmet; barnperspektiv; barns perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka hur lärare i fritidshem ser på rastverksamhet och om rasten eventuellt kan bidra till att eleverna utvecklar sociala relationer och socialt lärande. Vi har i vårt arbete utgått ifrån det situerade perspektivet samt barndomssociologin som teoretiska utgångspunkter. LÄS MER

  2. 7. Elever med utmaningar i det sociala samspelet : En kvalitativ intervjustudie ur lärare i fritidshems perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Alexander Gustafsson; Markus Helmer; [2023]
    Nyckelord :Relationsskapande; sociala utmaningar; samspel; fritidshem; elever; lärare i fritidshem;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur lärare i fritidshem stödjer elever med utmaningar i det sociala samspelet. De forskningsfrågor som formulerats efter studiens syfte är:  Hur beskriver lärare i fritidshem deras arbete med att upprätthålla befintliga relationer till elever med utmaningar i det sociala samspelet?  Hur beskriver lärare i fritidshem deras arbete med att stödja elever med utmaningar i det sociala samspelet i deras relationsskapande tillsammans med andra elever i fritidshemmet? En kvalitativ metod i form av semistrukturerade intervjuer med fem lärare i fritidshem har använts för att samla in data till studien. LÄS MER

  3. 8. "Du är en vuxen kompis" : En kvalitativ studie om lärare i fritidshems beskrivningar av relationsarbete i fritidshem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Fritidshemspedagogisk forskning

    Författare :Maria Almroth; Louise Malmström; [2023]
    Nyckelord :Fritidshem; Relationer; Relationell kompetens; pedagogisk takt; socialt lärande; omsorg; omsorgsetik;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 9. Barn som inte stannar kvar på fritidshem : Jag väntar hemma tills mina kompisar kommer från fritids

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Andreas Jonsson; [2023]
    Nyckelord :Fritidshem; barn; 6-13 år; socialkonstruktionism; kvalitativ studie; omognad;

    Sammanfattning : Fritidshemmet har en viktig samhällelig funktion för barn mellan 6–13 år. Verksamheten kombinerar meningsfull fritid med undervisning och främjar barns sociala lärande. Men barns tillträde till fritidshem är villkorad och styrs av sina vårdnadshavares livssituation. LÄS MER

  5. 10. Elever som möts i den hybrida verkligheten : Ett utvecklingsinriktat arbete som syftar till att utveckla arbetssätt med digitala verktyg på fritidshemmet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Maria Christiansson; Rickard Cristescu; [2023]
    Nyckelord :Fritidshem; digitala animeringar; digitala verktyg; Puppet Pals; samlärande; sociala lärande; multimodalt; gruppsammansättningar; proximal utvecklingszon;

    Sammanfattning : Utvecklingsprojektet bygger på aktionsforskning som har skapats med målet att öka samlärandet i olika typer av gruppsammansättningar när elever skapar digitala animeringar med hjälp av appen Puppet Pals. Projektet har utförts på ett fritidshem med elever från förskoleklass upp till årskurs 3. LÄS MER