Sökning: "socialt lärande i fritidshem"
Visar resultat 11 - 15 av 61 uppsatser innehållade orden socialt lärande i fritidshem.
11. Samspel mellan fysiska aktiviteter och sociala relationer : En kvalitativ intervjustudie med lärare i fritidshem om fysisk aktivitet och socialt lärande
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : .... LÄS MER
12. "Jag kan prata om att det är okej att älska vem man vill, men analsex - där går min gräns" : En kvalitativ studie av det utökade kunskapsområdet sexualitet, samtycke och relationers inkludering i fritidshemsverksamheten
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur skolledning och ansvariga pedagoger inom fritidshemmet resonerar kring inkluderingen av det utökade kunskapsområdet sexualitet, samtycke och relationer i fritidshemsverksamhetens utformning. Detta har vi undersöktutifrån vår frågeställning: ”Hur har implementeringen av det nya kunskapsområdet sexualitet, samtycke och relationer sett ut, och hur har fritidshemsverksamma pedagoger inkluderats i detta?”; ”Vilka möjligheter finns det inom fritidshemmet att bidra till undervisningen i kunskapsområdet sexualitet, samtycke och relationer?” och ”Vilket område inom kunskapsområdet sexualitet, samtycke och relationer upplevs svårast respektive enklast att arbeta med?”. LÄS MER
13. Strategier och arbetssätt för en ökad likvärdighet på fritidshemmet : En studie om likvärdighet, kvalitet och motivation
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : Den här studien undersöker hur fritidshemspersonalen upplever att de påverkas av resurserna som de har att tillgå och hur de kompenserar för eventuella brister. Studien är kvalitativ och vi har använt oss av intervjuer som metod. LÄS MER
14. Skolgården och Fritidshemmet - En kvalitativ intervjustudie om vilka förhållningsätt lärare i fritidshem har på skolgården.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Skolgården har under de senaste årtiondena kommit att ses som elevernas arena. Fritidshemmets verksamheter ska enligt läroplanen utgå från elevernas intressen och behov, men vems intresse är det egentligen som styr på fritidshemmet? Denna kvalitativa studie med semistrukturerade intervjuer som metod har som syfte att undersöka hur lärare i fritidshem förhåller sig till skolgården. LÄS MER
15. Det sociala lärandet i fritidshemmet - ett lärande för livet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie är att få ökad kunskap om hur lärare i fritidshemmet beskriver det arbete som sker med det sociala lärandet i fritidshemmet och vad lärarna ser som viktiga faktorer inom detta. Frågeställningarna som har använts i studien är: ·Vilka faktorer anser lärare i fritidshemmet är viktiga i arbetet med det sociala lärandet? · Hur beskriver lärare i fritidshemmet arbetet med det sociala lärandet i den dagliga verksamheten? Studien baseras på kvalitativ datainsamling genom semistrukturerade intervjuer där sex respondenter har medverkat och tidigare forskning använts som underlag för vår studie. LÄS MER