Sökning: "Lärares förhållningsätt"

Visar resultat 1 - 5 av 44 uppsatser innehållade orden Lärares förhållningsätt.

  1. 1. Förskollärares uppfattningar om tillrättavisningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Frida Hindell; Josefine Olausson; [2023]
    Nyckelord :Tillrättavisning ar; pedagoger; förhållningssätt; makt;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visade att användandet av för många diciplinerande tillrättavisningar kan hämma barns möjligheter till utveckling och lärande samt vikten av att ha gemensamt förhållningsätt hos förskollärare. Syftet med studien är att bidra med kunskap om fenomenet tillrättavisningar i förskolans utbildning och hur tillrättavisningar används och motiveras av verksamma förskollärare. LÄS MER

  2. 2. Lärare i fritidshems förhållningsätt till musik som estetiskt uttryck i fritidshemmet : Utmaningar och möjligheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Stefan Zelvin; [2023]
    Nyckelord :Musik som estetiskt uttryck; lärare i fritidshem; förhållningssätt; musikens roll; ramfaktorer;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att utforska kunskap om fritidshemslärares förhållningssätt till musik som estetiskt uttryck. Vilken roll har musik i fritidshemmet? Vilka ramfaktorer påverkar genomförande av aktiviteter i fritidshemmet utifrån det estetiska uttrycket musik? Hur ser lärare i fritidshem på uppdraget att genomföra och arbeta med musik som estetiskt uttryck i fritidshemmet? Studien utgår ifrån ett ramfaktorteoretiskt perspektiv och när det kommer till ramfaktorer så innefattar detta både inre och yttre ramfaktorer. LÄS MER

  3. 3. Frame Factory : En studie över ramfaktorer inom musikproduktionsundervisning på gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Sigge Vestman; [2023]
    Nyckelord :Musikproduktion; Ramfaktorteori; Kvalitativ intervju; Läroplan;

    Sammanfattning : Denna studie söker att identifiera styrande ramfaktorer inom undervisning av kurserna Musikproduktion 1 och 2 på gymnasienivå, samt att undersöka verksamma lärares förhållningsätt till dessa. Studien använder sig av ramfaktorteori och semistrukturerade intervjuer med verksamma lärare inom musikproduktion. LÄS MER

  4. 4. Normkritik – vad, hur och varför? : En kvalitativ intervjustudie av lärares beskrivningar av normkritik i ämnet samhällskunskap för årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Cornelia Edvinsson; [2023]
    Nyckelord :norms; norm criticism; norm-critical education; norm-critical pedagogy; values; civics; normer; värden; värdegrund; normkritik; normkritisk pedagogik; toleranspedagogik; samhällskunskap;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine how social studies teachers deal with issues related to norm-critical aspects in the classroom and what opportunities and challenges teachers experience with this approach. The paper also examines what it means to implement a norm-critical perspective in the social studies classroom. LÄS MER

  5. 5. Kristendomens utmärkande särställning i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Sofia Sundberg; [2023]
    Nyckelord :Grundskolans läroplaner; kristendom; sociokulturellt perspektiv; särställning;

    Sammanfattning : Kristendomen har historiskt sett i undervisningsplaner och läroplaner haft en särställning i svenska skolan. Läroplanen Lgr 22 med tillhörande kommentarmaterial påvisar en fortsatt särställning för kristendomen inom religionskunskapen. LÄS MER