Sökning: "spanska 7"

Visar resultat 1 - 5 av 32 uppsatser innehållade orden spanska 7.

  1. 1. Leken i spanskundervisning : En studie av leken som undervisningsmetod i spanska som moderna språk på grundskolan åk 7–9

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Beatriz Tremearne; [2023]
    Nyckelord :Interaktiv; lek; lust att lära; motivation; variation; språklek;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att examinera spansklärares arbetssätt och resonemang kring lekens roll i lärande av spanska som moderna språk i undervisning på grundskolenivå. De två centrala frågeställningar som undersöks i denna studie relaterar till användningen av leken som inlärningsmetod i klassrummet och lärarnas åsikter om denna undervisningsmetod. LÄS MER

  2. 2. Hur kan läraren arbeta för att bibehålla motivationen hos elever som valt det moderna språket franska?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Karina Bodych; [2023]
    Nyckelord :Moderna språk; Motivation; Franska;

    Sammanfattning : Sammanfattning Varför tenderar elevers motivation för studier i det moderna språket franska att gå ner under högstadietiden? Vad kan lärare göra för att försöka bibehålla motivationen hos franskeleverna ända fram tills dess att de går ut årskurs 9?   Språkvalet i grundskolan står inför utmaningar, de flesta elever väljer något av de moderna språken tyska, franska eller spanska inför årskurs 6 men avhoppen från språkvalet ligger högt.   Trots att vi lever i en globaliserad värld där språkkunskaper öppna upp för mängder av möjligheter, leder till gemenskap i kulturella och sociala sammanhang verkar detta inte återspeglas i intresset att lära sig andra språk än engelska. LÄS MER

  3. 3. Samhället i spanskaboken : En undersökning av läromedel i spanska och dess relation till kursplanens kulturella och sociala syfte

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Jon Jonsson; [2022]
    Nyckelord :läromedelsanalys; moderna språk; interkulturalitet;

    Sammanfattning : This essay has examined how information about the Spanish speaking world in textbooks from two series of schoolbooks in Spanish for the Swedish grades 7-9 relates to the Swedish curriculum. The main questions were: what themes appear in the texts, how do the texts relate to the ’cultural and social purpose’ in the syllabus for the school subject modern languages, and which areas of the Spanish speaking world are represented? The method used in the investigation has been partially quantitative and qualitative. LÄS MER

  4. 4. Anpassningar och utmaningar i spanska i åk 7 : En studie på grupp- och individnivå ur ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Jeanette Robertsson; [2022]
    Nyckelord :moderna språk; svårigheter; motivation; stöd; undervisning;

    Sammanfattning : Den svenska skolan har som mål att elever i unga år ska få möjligheten att lära sig minst två språk utöver sitt modersmål. Många elever är till en början nyfikna till att lära ett nytt språk, tex spanska i Åk 6, men i Åk 9 minskar intresset mycket, till exempel så får endast 66% av eleverna i spanska ett godkänt slutbetyg (Skolverket, 2014). LÄS MER

  5. 5. Me llamo men varför inte Me hablo? : Skapar för tidig användning av reflexiva verb en problematik för verbinlärningen för nybörjare i spanska?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :AnnaMaria Bergqvist; [2022]
    Nyckelord :Grammatik; spanska för nybörjare; verb och reflexiva verb; användning av läromedel; verbinlärning;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var å ena sidan att granska den grammatiska progressionen beträffande reflexiva verb i några utvalda spanska läroböcker för nybörjare i åk. 6-7, då det i dessa läroböcker förekommer ord och uttryck relaterade till reflexiva verb, vars grammatiska förklaring ligger i senare kurser. LÄS MER