Sökning: "speciallärare 2014 utvecklingsstörning"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden speciallärare 2014 utvecklingsstörning.

  1. 1. Lärande i grundsärskolan. En kritisk diskursanalys

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Katharina Granlund; [2015-06-02]
    Nyckelord :grundsärskola; sociokulturellt lärande; diskursanalys; SKL; speciallärare; utvecklingsstörning; historiematerialism;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att beskriva och analysera diskurser kring lärande i grundsärskolan. Materialet är åtta examensarbeten från två högskolor/universitet i Sverige från speciallärarutbildningen med inriktning utvecklingsstörning, 2014. LÄS MER

  2. 2. "En helt vanlig känsla" - En studie om hur unga vuxna med lindrig utvecklingsstörning upplever arbetslivet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Lotta Appelros Morin; Camilla Eriksson; [2015]
    Nyckelord :arbetsliv; delaktighet; funktionsnedsättning utvecklingsstörning; inifrånperspektiv; specialpedagogik.;

    Sammanfattning : SammanfattningI egenskap av speciallärare i grundsärskolan möter vi dagligen barn och ungdomar med funktionsnedsättningen utvecklingsstörning. Förhoppningen är att de i vuxen ålder ska få ett avlönat arbete och bli delaktiga på en arbetsplats. LÄS MER

  3. 3. Lärares motivationsskapande arbete. En studie i grundsärskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Rebecca Jusmo; [2014-11-03]
    Nyckelord :fenomenologi; livsvärld; motivationsskapande arbete; betyg; grundsärskola; utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur lärare arbetar motivationsskapande med sina elever på grundsärskolan trots att elevernas betyg inte har någon betydelse för deras framtida gymnasiesärskolestudier. Studien utgick från följande frågeställningar: - Hur upplever lärare på grundsärskolan att de motiverar eleverna att utveckla sina kunskaper och färdigheter i enlighet med kursplanernas mål? - Vilken betydelse anser lärare på grundsärskolan att betygen har för elevernas motivation och lärarnas motivationsskapande arbete i skolan? - Hur upplever lärarna på grundsärskolan att de ges förutsättningar för att arbeta motivationsskapande samt att utveckla sin yrkesroll? Studien tog sin utgångspunkt i den livsvärldsfenomenologiska ansatsen då det var lärarnas egna levda erfarenheter som var intressanta att ta del av. LÄS MER

  4. 4. Betyg i grundsärskolan belyst ur ett elevperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Christin Uddling; [2014]
    Nyckelord :betyg; bedömning; grundsärskolan; kunskap; lärande; utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : SammanfattningUddling, Christin (2013). Betyg i grundsärskolan belyst ur ett elevperspektiv (Grades in special schools from a student perspective). LÄS MER

  5. 5. Läsning i särskolan - ur ett elevperspektiv

    Master-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Nina Andersson; [2014]
    Nyckelord :Elevperspektiv; Läsning; Stimulated recall; Svenskundervisning; Särskola; Utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : Nina Andersson (2014) Läsning i särskolan – ur ett elevperspektiv.Speciallärarprogrammet 90hp, Skolutveckling och ledarskap,Lärande och samhälle, Malmö HögskolaProblemområde: Undervisningen i särskolan har fått kritik för att det är för mycket fokus på omsorg istället för kunskap. LÄS MER