Sökning: "specialpedagogik i ett samhällsperspektiv"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden specialpedagogik i ett samhällsperspektiv.

  1. 1. Konsten att få det att hänga ihop... : En kvalitativ studie kring hur några lärare i särskolan arbetar med kunskap, delaktighet och bedömning.

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Tina Karphed; Sara Meschke; Anneli Ringkvist; [2017]
    Nyckelord :Kunskap; delaktighet; bedömning; självständighet; tid;

    Sammanfattning : Ungdomar som gått ut särgymnasiet vill idag mer med sina liv än att leva på existensminimum – och den inskränkning av delaktigheten som följer på det. Studiens syfte var att visa på hur läraren i särskolan arbetar för att hjälpa eleven till ett så självständigt liv som möjligt – både i skolan och i livet som följer efter. LÄS MER

  2. 2. Utmaningar i arbetet med alternativ kompletterande kommunikation Intervjuer med arbetslag i särskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Åsa Persson; [2015-11-10]
    Nyckelord :alternativ kompletterande kommunikation; AKK; särskola; sociokulturell teori;

    Sammanfattning : Syfte Studiens syfte är att undersöka vilka möjligheter och svårigheter lärare och assistenter som arbetslag uppfattar att det finns i arbetet med AKK samt vad AKK innebär för lärare och assistenter som yrkesgrupp. Vad innebär AKK för lärare och assistenter? Vilka möjligheter har framträtt i arbetet med AKK? Vilka svårigheter har framträtt i arbetet med AKK? Teori Studien hämtar inspiration från den sociokulturella teorin då den betonar att lärande sker i alla sammanhang där det förekommer interaktion mellan människor. LÄS MER

  3. 3. Den ”goda” skolan – en ansats till en denaturalisering av meningen med särskolan

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Ola Lundin; [2012]
    Nyckelord :Särskola; specialpedagogik; värdegrund; goda värde;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Denna uppsats inleddes med en enkel fråga: Vad blir man i särskolan? Med bakgrund i den senaste tidens kritikmot att särskolans uppdrag till för stor del definieras av omsorg och vård syftar studien till att undersöka hursubjekt formas i särskolan, hur exkluderingen från den reguljära skolan konstrueras och motiveras.Mitt ursprungliga fokus var på särskolans verksamhet, men frågeställningen krävde även en dekonstruering avden apparatur som exkluderar elever från grundskolan. LÄS MER