Sökning: "specialpedagogik i gymnasieskolan"

Visar resultat 21 - 25 av 77 uppsatser innehållade orden specialpedagogik i gymnasieskolan.

  1. 21. Att samverka i gymnasieskolan : -en studie om specialpedagogers upplevelse av samverkan med elevhälsan och pedagogisk personal

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Cristin Gårdeman; Gunnel Sundberg; [2018]
    Nyckelord :Specialpedagogik; samverkan; elevhälsa; tvärprofessionella team; gymnasieskolan; samsyn; struktur;

    Sammanfattning : Specialpedagoger har ett ansvar för att samverka med övriga yrkesgrupper i elevhälsan och med pedagogisk personal för att skapa förutsättningar för alla elevers lärande och utveckling. I de uppdragsbeskrivningar och direktiv som finns för elevhälsan och det specialpedagogiska uppdraget understryks nödvändigheten av samverkan. LÄS MER

  2. 22. Främja och förankra : En kvalitativ intervjustudie om specialpedagogens roll och hur specialpedagogiska insatser kan påverka hälsofaktorer i lärmiljön

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Madeleine Bergqvist; [2017]
    Nyckelord :Hälsofrämjande; KASAM; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Denna studie gör ett försök att förtydliga en liten del av det hälsofrämjande arbetet inom förskola, grundskola samt gymnasieskola med fokus på specialpedagogens uppfattningar om sin roll och sina insatser i respektive verksamhet. Det är en kvalitativ intervjustudie där informanterna representeras av åtta specialpedagoger. LÄS MER

  3. 23. Övergång och samverkan - En Analys av Specialpedagogers uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Malin Lundh; Kristina Norbe; [2017]
    Nyckelord :Elevhälsa; Samverkan; Specialpedagogik; Specialpedagog; Övergångar;

    Sammanfattning : Syftet med studien är dels att analysera uppfattningar av specialpedagogers roll vid övergången från grundskola till gymnasieskola, för elever i behov av särskilt stöd, dels att analysera hur samverkan mellan olika professioner inom gymnasieskolan uppfattas av specialpedagoger, vid en övergång från grundskola till gymnasieskola. De teoretiska utgångspunkterna är, fenomenologi och symbolisk interaktionism. LÄS MER

  4. 24. "För flerspråkiga elever är det inte i första hand dyslexi." : En undersökning om några speciallärare och specialpedagogers uppfattningar om flerspråkighet och läs- och skrivsvårigheter på gymnasieskolan.

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Caroline Sahlberg; [2017]
    Nyckelord :Flerspråkighet; svenska som andraspråk; läs- och skrivsvårigheter; gymnasieskolan; diagnostisering; stöd; specialpedagogik; speciallärare; specialpedagog;

    Sammanfattning : Alla elever har rätt till att få det stöd som de behöver för att utvecklas på bästa sätt i skolan. För att flerspråkiga elever ska få det stöd som de är i behov av, behöver skolorna ha mer kunskaper om flerspråkighet. LÄS MER

  5. 25. Specialpedagogens roll – fokus på det friska genom yrkesspråkets intentioner

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Gabriella Haramaty; [2017]
    Nyckelord :Elevhälsans nya uppdrag; Frisk- och riskperspektiv; Främjande arbete; Skollagen 2010; Specialpedagogrollen i gymnasieskolan; Yrkesspråk;

    Sammanfattning : Denna studie är en nulägesbeskrivning och belyser specialpedagogens roll utifrån det främjande arbetet i dagens gymnasieskola. Fyra specialpedagoger som börjat arbeta runt 2010 då den nya skollagen infördes har i enskilda intervjuer resonerat kring begreppet främjande arbete kopplat till specialpedagogrollen. LÄS MER