Sökning: "specialpedagogik i gymnasieskolan"

Visar resultat 16 - 20 av 77 uppsatser innehållade orden specialpedagogik i gymnasieskolan.

  1. 16. Vetenskaplig grund för äldre elever? : Specialpedagogisk forskning inom ämnet matematik för elever i gymnasieåldern (16-22 år)

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Bodil Johansson; [2019]
    Nyckelord :specialpedagogik; matematik; gymnasieskolan;

    Sammanfattning : I det här examensarbetet undersöks vilken specialpedagogisk forskning som finns i matematik för elever i gymnasieåldern via en systematisk litteraturstudie. Granskningen av empirin har skett med hjälp av en komparativ kunskapskritisk analys som har besvarat frågeställningar om bland annat vilket innehåll och vilken metod som använts i de granskade studierna. LÄS MER

  2. 17. Rörelse-/hjärnpauser i undervisningen : Att använda rörelse-/hjärnpauser som ett verktyg i grundskolan, ur modersmålslärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Sarah Ellrose; [2019]
    Nyckelord :motion; inlärning; brain breaks; modersmålsundervisning;

    Sammanfattning : Forskningen visar att det finns en stark koppling mellan fysisk aktivitet och våra hjärnor. Rörelse och hjärnpauser har positiva effekter som kan bidra till elevers inlärning inklusive förbättrad koncentrations- och minnesförmågor. LÄS MER

  3. 18. Specialpedagogiskt arbete för elever med läs- och skrivsvårigheter vid övergång till gymnasieskolan

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Malena Nordin; Anna Stadelmann Berglund; [2018]
    Nyckelord :gymnasieskola; inkludering; läs- och skrivsvårigheter; sociokulturellt perspektiv; specialpedagogik; övergångar.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att få syn på vilka rutiner som fanns vid övergången mellan grundskola och gymnasieskola för elever med läs- och skrivsvårigheter. Utöver det ville vi synliggöra hur det praktiska arbetet med dessa elever såg ut för specialpedagog/ speciallärare. Detta belyste vi utifrån ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER

  4. 19. Inkludering genom samläsning

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Avdelningen för utbildningsvetenskap inriktning grundskola, gymnasium och specialpedagogik

    Författare :Petra Landgren; Camilla Hansson; [2018]
    Nyckelord :Delaktighet; inclusion; inkludering; learning disabilities; samläsning; special schools; särskola;

    Sammanfattning : I november 2017 kom Skolverkets rapport om samläsning i gymnasiesärskolan och gymnasieskolan. I rapporten belyser Skolverket att det strävas efter integrering och inkludering i det svenska skolväsendet och samläsning är en del av den inkluderande skolan. LÄS MER

  5. 20. Hur påverkas gymnasieelevers möjligheter till likvärdighet med avseende på funktionsvariation och jämställdhet? : En fallstudie om elever i behov av stödinsatser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Emma Sande; Hedvig Sondén; [2018]
    Nyckelord :Gymnasieskolan; likvärdighet; jämställdhet; specialpedagogik; stödinsatser; funktionsvariation;

    Sammanfattning : Studiens syfte har varit att undersöka hur gymnasieelever i behov av stödinsatser upplever gymnasieskolans likvärdighet utifrån jämställdhet och funktionsvariation beträffande stödinsatser. Syftet var även att undersöka hur specialpedagoger beskriver sitt uppdrag beträffande stödinsatser gällande likvärdighet utifrån jämställdhet och funktionsvariation. LÄS MER