Sökning: "specialpedagogik integrering segregering"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden specialpedagogik integrering segregering.

  1. 1. Ett integrerat respektive segregerat förhållningssätt i skolan : En jämförande textanalys av kurslitteratur i specialpedagogik för grundskollärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jennie Ejner; Elin Norén; [2020]
    Nyckelord :Inkludering; exkludering; kurslitteratur och elever;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med ökad kunskap och större förståelse för hur ett integrerat och segregerat förhållningssätt belyses i kurslitteratur i specialpedagogik för grundlärarutbildningen f-6 utifrån en jämförande studie. Metoden utgörs av en textanalys där fyra böcker i specialpedagogik för lärare i en mellanstor stad i Sverige analyseras och jämförs. LÄS MER

  2. 2. Lärares perspektiv på elevers olikheter : Grundskolelärares uppfattningar om individintegrering av särskoleelever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Jens Boström; [2017]
    Nyckelord :Individintegrering; integrering; inkludering; grundsärskola; grundskola; segregering; utvecklingsstörning; specialpedagogik; fenomenografi;

    Sammanfattning : This study aims to investigate primary school teachers' perceptions of mainstreaming pupils in special needs to distinguish obstacles and the teachers’ perspective on pupils’ differences. Through qualitative interviews with a phenomenographical approach, four teachers' perceptions about individual integration obstacles and opportunities have been analyzed. LÄS MER

  3. 3. Specialpedagogik för alla : En kvalitativ studie av sex lärares upplevelser av specialpedagogik i arbetet med elever i behov av särskilt stöd i ämnet Idrott och hälsa.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Elin Sjöberg; [2013]
    Nyckelord :Specialpedagogik; Idrott och hälsa; elever i behov av särskilt stöd; inkludering; integrering; segregering; dilemma;

    Sammanfattning : "Specialpedagogik för alla" är en kvalitativ intervjustudie. Syftet med studien är att söka efter kärnan i hur sex lärare med erfarenhet av specialpedagogisk undervisning i ämnet Idrott och hälsa upplever specialpedagogik och hur det tar sig i uttryck i deras arbete med särskilt stöd i ämnet. .. LÄS MER

  4. 4. En skola för alla – en studie av hur personal inom förskola och särskola ser på begreppet

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Lovisa Sivertsson; Josefine Haasnoot; [2013]
    Nyckelord :en förskola och skola för alla; integrering; inklu;

    Sammanfattning : Syfte och huvudfrågaVi vill med detta arbete undersöka hur man i förskolan och särskolan ser på begreppet ”enskola för alla”. Vi vill även se hur man i de olika verksamheterna ser på arbete med barn ochelever i behov av särskilt stöd med hänsyn till begrepp som integrering, inkludering ochsegregering samt ”en skola för alla”. LÄS MER

  5. 5. Så talar de om en skola för alla. En diskursanalys med focus på genus, klass, etnicitet och specialpedagogik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Viktoria Dikmen; Angelica Ohlson; [2009]
    Nyckelord :Diskursanalys; Genus; Klass; Etnicitet; Specialpedagogik; Integrering; Segregering;

    Sammanfattning : Abstract Dikmen, V & Ohlson, A (2008). Så talar de om en skola för alla. En diskursanalys med fokus på genus, klass, etnicitet och specialpedagogikMalmö: Lärarutbildningen: Malmö HögskolaExamensarbetet handlar om hur pedagoger och andra aktörer talar om begreppet en skola för alla. LÄS MER