Sökning: "specialpedagogiskt arbete"
Visar resultat 31 - 35 av 259 uppsatser innehållade orden specialpedagogiskt arbete.
31. Uppdelning av tal – vilken kunskap är det som mäts?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)Sammanfattning : Ulveklint, Mikael (2022). Uppdelning av tal - vilken kunskap är det som mäts?Speciallärarexamen: Matematikutveckling, Institutionen för skolutveckling och ledarskap,Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER
32. Den osynliga specialpedagogen : En diskursanalys av bilden av specialpedagogen i fyra svenska tidningar
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Det råder en osäkerhet och oklarhet kring specialpedagogens yrkesroll inom det svenska skolsystemet. Många arbetar i skolan med en specialpedagog utan att egentligen veta vad specialpedagogen förväntas göra. Osäkerheten kan spåras såväl bland lärare och assistenter som bland rektorer och skolchefer. LÄS MER
33. "Det är lyx att vi har elevhälsan!" : En kvalitativ studie om hur lärare upplever specialpedagogiskt stöd
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka hur lärare upplever det specialpedagogiska stödet från den samlade elevhälsan, i sin lärarroll samt för elever i behov av särskilt stöd. Enligt Skollagen (SFS 2010:800) innefattar elevhälsans uppdrag specialpedagogiska, psykosociala och medicinska insatser. LÄS MER
34. Resonemang för elever i SUM – Mellanstadielärares uppfattningar om matematiska kompetenser
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktikSammanfattning : Studiens syfte var att få syn på förutsättningarna för elever i särskilda undervisningsbehov i matematik att utveckla samtliga matematiska förmågor, med huvudfokus på resonemangsförmågan. Genom intervjuer undersöktes hur mellanstadielärare arbetade med de olika förmågorna och hur de såg på inkludering i matematik samt deras önskningar om specialpedagogiskt stöd. LÄS MER
35. Språket som demokratisk rättighet : Lärares erfarenheter av språklig tillgänglighet i samhällsorienterande ämnen i gymnasieskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Lundgren, Caroline (2022). Språket som demokratisk rättighet – Lärares erfarenheter av språklig tillgänglighet i samhällsorienterande ämnen i gymnasieskolan. Speciallärarprogrammet. Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER