Sökning: "religion kvinnligt"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden religion kvinnligt.

  1. 1. Bilden av kvinnor och män i världsreligionerna : En innehållsanalys av ett läromedel för högstadiet ur genusperspektivet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Madalena Tilling; [2023]
    Nyckelord :genusperspektiv; läromedel; värdegrund; världsreligioner;

    Sammanfattning : Examensarbetet har skrivits baserat på intresset för läromedel men också för ämnet religionskunskap för högstadiet. Studien syftar till att med hjälp av genusperspektiv synliggöra hur genus, identitet, manligt och kvinnligt representeras i ett för grundskolan populärt läromedel. LÄS MER

  2. 2. Genus och kulturell mångfald i bilderböcker : En bild- och textanalys av en förskolas bilderböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Sanna Rydén; Denize Skaret Grönholm; [2022]
    Nyckelord :picture books; gender; cultural diversity; norm-critical; transgressive; stereotypes; bilderböcker; genus; kulturell mångfald; normkritik; normöverskridande; stereotyper;

    Sammanfattning : Denna studie grundar sig i en förskolas variation angående deras utbud av barnlitteratur. Undersökningen utgår ifrån en kvalitativ samt kvantitativ metodansats, där den kvalitativa delen står för en djupare analys medan den kvantitativa delen står för statistik på ett antal bilderböcker. LÄS MER

  3. 3. Female Emancipation or Pativrata? : A Qualitative Study of Women's Leadership in rituals at Assi Ghat, Varanasi

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Alexsandra Hallén; [2020]
    Nyckelord :Partiv Puja; Chhath; Ritual Theory; Religion and Gender; Ritual; Female leadership; Partiv Puja; Chhath; Ritualteori; Religion och kön; ritual; kvinnligt ledarskap;

    Sammanfattning : The aim of this study was to explore the purposes and effects of women’s leadership in rituals in relation to their social and religious role in society. This was carried out by using qualitative methods and analyzing the data by using ritual theory and theories on religion and gender. LÄS MER

  4. 4. Batikhäxan – ett kvinnligt supermonster : En kritisk diskursanalys av tre politiska pamfletter

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Elisabeth Lahti Davidsson; [2019]
    Nyckelord :batikhäxa; tie-dye witch; witches; female monster; critical discourse analysis; political pamphlets; Katerina Janouch; discursive strategies; feminist theory; discourse theory; patriarchal power; scapegoat; misogyny; anti-feminist; islamophobic; xenophobic; nationalist; apocalyptic.; batikhäxa; häxa; kvinnligt monster; kritisk diskursanalys; politiska pamfletter; Katerina Janouch; diskursiva strategier; feministisk teori; diskursteori; patriarkal makt; syndabock; misogyni; anti-feministisk; islamofobisk; xenofobisk; nationalistisk; apokalyptisk.;

    Sammanfattning : This thesis shows how misogynous and stereotypical images of women, which historically have been used to transform them into witches and monsters, are now reused in the construction of the term “batikhäxa” (“tie-dye witch”). Feminist and discourse theory form the framework of this study which includes the analysis of three opinion pieces, or political pamphlets, that were published between 2010 – 2018: "Batikhäxorna och makten" by the pseudonym Julia Caesar, "Refugee 'Children"& The Women Who Sexually Exploit Them" by the pseudonym Angry Foreigner and "De ansvariga för Sveriges kaos behöver en intervention för att ställas till svars " by Katerina Janouch. LÄS MER

  5. 5. Intersektionella perspektiv på läromedel i läs- och skrivinlärning i svenska för årskurs 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Sara Inger Eline Sara; [2019]
    Nyckelord :intersektionell analys; läromedel; grundskolan; genus; nationella minoriteter; svenskämnet; etnicitet; årskurs 1; läs- och skrivinlärning;

    Sammanfattning : Den här studien omfattar alla läromedel som är utgivna efter 2018 i läs- och skrivinlärning för årskurs 1 i svenska. Syftet har varit att analysera läromedlen utifrån förekomst av genus, etniciteter samt religion. Resultatet visar att nationella minoriteter inte finns representerade i de analyserade läromedlen. LÄS MER