Sökning: "respekt mellan elever lärare"
Visar resultat 1 - 5 av 62 uppsatser innehållade orden respekt mellan elever lärare.
1. Inkludering i religionsundervisning med ett särskilt fokus på klassrum med mångfald
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Inkludering är en process som innebär att man skapar möjligheter för alla elever oavsett deras olika kompetenser. Som lärare bör man ta hänsyn till elevers olikheter och att den religiösa mångfalden i klassrummet ska ses som tillgång till resurser för att vidareutveckla elevernas kunskaper i undervisningen. LÄS MER
2. “Ja men nån kanske skulle tolka det fel, dom tror nog jag är rasse” : En fokusgruppsundersökning om gymnasieelever på samhällsvetenskapsprogrammets uppfattningar om undervisning i kontroversiella frågor.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingSammanfattning : Detta är en fokusgruppsundersökning om svenska gymnasieelevers uppfattningar om undervisning i kontroversiella frågor. År 2022 publicerade Skolinspektionen en granskning av undervisningen i kontroversiella frågor inom högstadieskolan och fann då flera förbättringsområden. LÄS MER
3. ’’Vi behöver alltid vara lite bättre för att visa att vi kan’’ : En kvalitativ studie om kvinnliga högstadielärares upplevelser av sin arbetsplats.
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Lärare är hårt belastade på arbetet och den vanligaste orsaken till långvarig sjukdom bland lärare är psykiska sjukdomar som reaktion på svår stress. Kvinnliga lärare upplever mer stress än sina manliga kollegor. LÄS MER
4. "Det finns inga magiska formler" : En systemteoretisk förståelse av det specialpedagogiska samarbetet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om de faktorer som skapar framgång ilärares och specialpedagogers samarbete kring elever. Studiens frågeställningar är: “Vadanser specialpedagoger och lärare främjar sitt samarbete kring elever?” och “Hur förstårspecialpedagoger och lärare sitt och den andra partens ansvar för det specialpedagogiskasamarbetet?”. LÄS MER
5. Att skapa relationer och öka motivation till lärandet hos elever i matematik respektive fysik-ämne
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapSammanfattning : Denna text är skriven i syftet att se utifrån undersökning hur lärarna jobbar med relationsskapande och motivation till matematik respektive fysikämnena. Vi tycker båda att relationer och motivationen till lärandet är en av de största viktigaste uppdragen lärare har och som behöver ha kompetens inom. LÄS MER