Sökning: "specialundervisning dyslexi"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden specialundervisning dyslexi.

  1. 1. Engelska och dyslexi – en (o)möjlig kombination? : En retrospektiv studie om erfarenheter av andraspråkslärande i grundskolan hos elever med dyslexi.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Kristin Persson; [2020]
    Nyckelord :Dyslexia; second language learning; English; students’ experiences; special education; inclusive education; the life history approach; orthographic depth.; Dyslexi; andraspråkslärande; engelska; elevers erfarenheter; specialundervisning; inkluderande undervisning; livshistorier; ortografiskt djup.;

    Sammanfattning : Many people with dyslexia find second language learning difficult (Gallardo, et al., 2015; Csizér, et al., 2010; DiFino & Lombardino, 2004; Simon, 2000). LÄS MER

  2. 2. Dyslexi i skolan : En intervjustudie kring unga vuxnas upplevelse av sin tid i grund- och gynasieskola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Annika Johansson; [2018]
    Nyckelord :dyslexi skoltid unga vuxna upplevelse;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att studera vad, idag unga vuxna personer med dyslexi, har upplevt under sin tid i skolan. Resultatet kan sedan användas som verktyg i mötet med elever i skolan i dag. Intervjuerna genomfördes enskilt, spelades in och transkriberades. LÄS MER

  3. 3. Bra stöd vid läs- och skrivsvårigheter? : En jämförelse av elevers och lärares uppfattningar av effektivt stöd.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Rosita Eriksson; [2018]
    Nyckelord :Dyslexia; reading and writing difficulties; effective teaching methods; pupils´views; special education; education for pupils with special needs.; Dyslexi; läs- och skrivsvårigheter; effektiva undervisningsmetoder; elevperspektiv; specialundervisning; utbildning för elever i behov av stöd.;

    Sammanfattning : The aim of this study is to examine some secondary school pupils´ and teachers´ opinions about good support when having reading and writing difficulties and if there is a difference between their point of view in this issue. The study is based upon semi-structured interviews with both pupils and teachers. LÄS MER

  4. 4. Screening för att upptäcka läs- och skrivsvårigheter i gymnasieskolan : hur testerna används för kartläggning, undervisning och resursfördelning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Gabriella Vesterberg; [2015]
    Nyckelord :gymnasieskolan; läs- och skrivsvårigheter; dyslexi; specialundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur screeningtester i gymnasieskolan hanteras av skolorna, hur resultaten används samt på vilka sätt de påverkar verksamheten på individ-, grupp och organisationsnivå. Studien har en kvalitativ ansats där intervjuer och fokusgrupper användes för att samla in data. LÄS MER

  5. 5. I behov av stöd : Några elevers upplevelser av stöd i läs- och skrivutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Birgitta Larnefeldt; [2015]
    Nyckelord :Särskilt stöd; elevers upplevelser; åasikter; specialundervisning; grundskola; högstadium; dyslexi och integrering;

    Sammanfattning : Mot bakgrund av vikten av elevers delaktighet är syftet med denna uppsats att undersöka hur elever på högstadiet som får stöd i sin läs- och skrivutveckling beskriver sitt stöd och sin skolsituation. Undersökningen är en kvalitativ studie som bygger på en fenomenografisk metod där intervjuer av tre elever vid ett högstadium i Stockholmsområdet utförts. LÄS MER