Sökning: "coca-cola kultur"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden coca-cola kultur.

  1. 1. "Mer ett fylleslag än ett landslag med Coca-Cola i flaskorna" : En kritisk diskursanalys av svenska kvällstidningarnas framställning av det svenska damlandslaget i fotboll under VM 2023

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Ida Gustafsson; Linn Nilsson; [2023]
    Nyckelord :FIFA Women s World Cup 2023; Football; Evening Newspapers; Swedish Women s National Football Team; Gender; Framing Theory; Stereotypes; Fairclough; Fotbolls-VM 2023; Fotboll; Kvällstidningar; Svenska damlandslaget; Genus; Inramningsteori; Stereotyper; Fairclough;

    Sammanfattning : I denna uppsats analyseras tio stycken artiklar från kvällstidningarna Aftonbladet och Expressen, med syftet att undersöka hur svenska kvällstidningar reproducerar eller utmanar stereotyper i sin rapportering om det svenska damlandslaget under fotbolls-VM i Australien och Nya Zeeland 2023, utifrån genus- och inramningsteorin. Vi använder en kritisk diskursanalys med utgångspunkt i Norman Faircloughs tredimensionella modell. LÄS MER

  2. 2. Kolanötter och Coca-Cola : Mat som skildring av kolonialism och identitet i Chinua Achebes verk

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Oliver Reuter; [2020]
    Nyckelord :Chinua Achebe; Igbo; Mat; Postkolonialism;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen var att studera hur motivet mat används i samtliga fem romaner av den nigerianska författaren Chinua Achebe för att visa på det koloniala/postkoloniala tillståndet. Samtliga fem romaner av Achebe har studerats för denna uppsats. LÄS MER

  3. 3. Coca-Cola Zero & Diet Coke - En visuell genusanalys av Coca-Colas reklamfilmer The Morning After och Handbag

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Tobias Malmberg; [2018]
    Nyckelord :Gender; Coca-Cola;

    Sammanfattning : Undersökningen syftar att förstå hur två av Coca-Colas reklamfilmer, TheMorning After och Handbag, hanterar och kodar genus genom en radiscensättnings-principer och genrekonventioner. Detta studeras genom enkvalitativ bildanalys där materialet bryts ned och jämförs sinsemellan. LÄS MER

  4. 4. TV- reklam 1970-2014 : En kvantitativ innehållsanalys av tv-reklam från olika årtionden

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Avdelningen för Kultur, samhälle, mediegestaltning – KSM; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Sandra Virro; [2014]
    Nyckelord :Reklam; kvantitativ; innehållsanalys; roller; Coca-Cola; Volvo; Marabou;

    Sammanfattning : Reklam är något vi möts av hela tiden, överallt. Många gånger förmedlas det till oss utan att vi ens märker det. När jag kollar på tv, blir jag hela tiden störd av de ständiga reklamavbrotten. LÄS MER

  5. 5. Kulturell globalisering i tidningsbranschen : En studie om visuell design på kvinnomagasins omslag i olika kulturer

    Kandidat-uppsats, Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Zara Syversen; Emma Nilsson; [2013]
    Nyckelord :Culture; Globalization; Cultural Imperialism; Cultural flow and network model; Homogenization of culture; Hybridization of culture; Women s Magazine; magazine industry; Kultur; Globalisering; Kulturimperialism; Kulturella flödes- och nätverksmodellen; Homogenisering av kultur; Hybridisering av kultur; Kvinnomagasin; Tidningsbranschen;

    Sammanfattning : Vilken roll har den kulturella globaliseringen på visuell design i tidningsbranschen? Medier är i konstant rörelse och världen har blivit ett öppet kulturellt utrymme där olika kulturer kan förmedlas via medier. Företag globaliserar sin verksamhet vilket gör att kulturella produkter som Coca-Cola och Nike är välkända runt om i världen. LÄS MER